اولویت حمل‌ونقل چند وجهی برای توسعه روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

اولویت حمل‌ونقل چند وجهی برای توسعه روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

اولویت حمل‌ونقل چند وجهی برای توسعه روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای/ ضرورت احیای جاده ابریشم

رئیس جمهوری ترکمنستان گفت: اتصال خط آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران به یکدیگر و خط آهن تاجیکستان – ترکمستان – افغانستان ظرفیت های تجاری زیادی را در منطقه به وجود آورده است و باید کشورهای منطقه از این ظرفیت ها استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی «قربان قلی بردی محمداُف» امروز(شنبه) در آیین افتتاح فرودگاه جدید بین المللی عشق آباد (پایتخت ترکمنستان) که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز حضور داشت، با بیان اینکه «اتصال خط آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران به یکدیگر و خط آهن تاجیکستان – ترکمستان – افغانستان ظرفیت های تجاری زیادی را در منطقه به وجود آورده است» تاکید کرد: باید کشورهای منطقه از این ظرفیت ها استفاده کنند.
وی، سیاست دولت ترکمنستان را توسعه همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای اعلام کرد و گفت: این کشور برای تسهل تردد از گذرگاه های بین المللی برنامه ریزی هایی کرده است. همچنین ایجاد حمل ونقل چند وجهی از اولویت های این کشور است تا با توجه به موقعیت جغرافیایی، کشورهای منطقه و فرامنطقه را به یکدیگر پیوند دهد.
رئیس جمهوری ترکمنستان به ضرورت های احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: این جاده باید کشورهای شرقی را به غرب متصل کند تا از این طریق بتوانیم به عنوان یک پل ارتباطی در منطقه به تقویت نقش حمل ونقل در تجارت جهانی کمک کنیم.
بردی محمداُف، ادامه داد: ترکمنستان برای توسعه حمل و نقل برنامه زیادی در دست اقدام دارد و اکنون ساخت بندر ترکمن باشی در دریای خزر و آماده شدن فرودگاه جدید عشق آباد با ظرفیت جابجایی سالانه ۱۴ میلیون نفر در راستای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورها مختلف جهان انجام شده است.
وی اظهار داشت: هدف ما از توسعه حمل‌ونقل، حضور در بازارهای جهانی است و اکنون ساخت پل در بخش ریلی و توسعه امور دریایی در ترکمنستان مورد توجه جدی قرار گرفته است.
رئیس جمهوری ترکمنستان تاکید کرد: فرودگاه‌ها در افزایش تردد گردشگران به کشورهای مختلف جهان نقش مهمی دارند و با افتتاح این فرودگاه شرکت هواپیمایی ترکمنستان پروازهای خود را به اقصی نقاط جهان افزایش خواهد داد.
به گزارش ایرنا، این فرودگاه مدرن در مدت ۲ سال ساخته شده است و همه تجهیزات مدرن فرودگاهی در حمل‌ونقل مسافر و بار را دارد؛ ضمن آنکه سالیانه می‌تواند به بیش از ۱۴ میلیون مسافر خدمات هوایی دهد.
فرودگاه جدید عشق آباد با هزینه ای معادل ۲ میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار ساخته شده است و نخستین هواپیما نیز از شرکت هوایی ماهان در این فرودگاه به زمین نشست. فرودگاه قدیمی عشق آباد با ظرفیت سالیانه سه میلیون نفر همچنان در کنار فرودگاه جدید عشق آباد فعال خواهد بود و از این پس همه پروازهای خارجی ترکمنستان از فرودگاه جدید انجام خواهد شد.

پرواز نمادین ایرباس ماهان به عنوان اولین پرواز خارجی فرودگاه عشق‌آباد

در مراسم افتتاح بزرگترین و مجهزترین فرودگاه بین‌المللی آسیای مرکزی که با حضور رئیس جمهور ترکمنستان و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد یک فروند هواپیمایی ایرباس ۳۱۰ متعلق به شرکت هواپیمایی «ماهان» نیز به صورت نمادین به عنوان اولین پرواز خارجی این فرودگاه به زمین نشست.
مراسم افتتاحیه بزرگترین فرودگاه آسیای مرکزی که مساحت کلی آن بالغ بر ۱۲۰۰ هکتار است، دقایقی پیش با حضور «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و مقامات عالی رتبه خارجی از جمله «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران رسما به بهره‌برداری رسید.
ظرفیت فرودگاه بین‌المللی عشق‌آباد جابجایی ۲ هزار نفر مسافر در ساعت و سالانه حدود ۱۷ میلیون مسافر و ۲۰۰ هزار تن کالا و محموله می‌باشد.
بردی‌محمداف افزود: فرودگاه بین‌المللی عشق‌آباد قادر به پذیرش همه نوع هواپیماهای مسافربری و باری بوده و با استانداردهای اروپایی و بین‌المللی در صنعت حمل و نقل هوایی مطابقت دارد.
بردی محمد‌اف در مراسم افتتاحیه فرودگاه در سخنانی کوتاه گفت: هدف از احداث این فرودگاه، ایجاد مرکزی جدید برای حمل و نقل منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و همه کشورها می‌توانند از امکانات آن بهره‌مند شوند و تعاملات اقتصادی، انسانی، فرهنگی و رفت و آمدها را گسترش دهند.
بر اساس گزارش فارس، علاوه بر حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، یک فروند هواپیمایی ایرباس ۳۱۰ متعلق به شرکت هواپیمایی «ماهان» نیز به صورت نمادین به عنوان اولین پرواز خارجی این فرودگاه به زمین نشست.
فرودگاه بین‌المللی عشق‌آباد را شرکت «پلیمکس» ترکیه با هزینه ۲.۳ میلیارد دلار ظرف ۳ سال احداث کرده است.
در مراسم افتتاحیه فرودگاه بین‌المللی عشق‌آباد چندین نهاد بین‌المللی در ارتباط با صنعت ساختمان سازی و هواپیمایی کشوری به خصوص مجله بین‌المللی هواپیمایی و نیز فرودگاه «مونهن» آلمان و نمایندگانی از کتاب رکوردهای گینس شرکت کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *