روند روزافزون توجه به نوآوری در مقالات و مجلات معتبر بین المللی

روند روزافزون توجه به نوآوری در مقالات و مجلات معتبر بین المللی

کمتر از ده سال پس از انتشار کتاب “نوآوری باز: پارادایم نوین آفرینش و تجاری‌سازی فناوری” در سال 2003، امروزه موج این پارادایم نوین تمام ادبیات علمی حوزه مدیریت نوآوری را تحت تاثیر قرار داده است. اما بهتر است نگاهی تاریخی به حرکت این موج بیاندازیم و برخی نکات ویژه آن را بهتر بشناسیم. هنری چسبرو که امروزه به عنوان “پدر نوآوری باز” شناخته می‌شود، با نوشتن آن کتاب خود را به عنوان یکی از چهره‌های برتر مدیریت نوآوری شناسانده است.وی به دلیل نگارش این کتاب به عنوان یکی از 50 نوآور برتر آمریکا برگزیده شد و مجله “راهبرد+کسب و کار” و “انجمن خلاقیت و نوآوری اروپا” این کتاب وی را بهترین کتاب نوآوری سال نامیدند.

اما نکته اینجاست که پارادایم‌های نوین علمی معمولاً در دل مقالات علمی مطرح و مورد استقبال جامعه علمی قرار می‌گیرند. اما پارادایم نوآوری باز نخستین بار در یک کتاب مستند شده و آن‌هم نه با زبان آکادمیک که با زبانی که برای مدیران صنعت قابل فهم باشد. البته این موضوع با توجه به پیشینه چسبرو کاملاً قابل انتظار است. وی پیش از تدریس در دانشگاه، ده سال در سمت‌های برنامه‌ریزی محصول و بازاریابی راهبردی شرکت‌های دره سیلیکون کار کرده است. او هفت سال از آن ده سال را در شرکت کوانتوم، یکی از پیشتازان تولید دیسک سخت و از 500 شرکت برتر دنیا، کسب تجربه کرده است. بنابراین جای شگفتی نیست که چرا این کتاب پیش از جامعه آکادمیک مورد توجه مدیران صنعت قرار گرفت.

اگر در دو سه سال نخست انتشار آن کتاب جستجویی در گوگل با عبارت “نوآوری باز” انجام می‌دادید تنها یک سری فایل های ارائه و سخنرانی مدیران شرکت‌های بزرک (همچون نوکیا، فیلیپس، سامسونگ و …) را پیدا می‌کردید و مقاله چندانی وجود نداشت. بنابراین این از ویژگی‌های جالب پارادایم نوآوری باز است که مدیران صنعت زودتر از دانشگاهیان و پژوهشگران با آن ارتباط برقرار کردند.

اما با تاخیری چند ساله توجه دانشگاهیان و پژوهشگران هم به این پارادایم نوین جلب شد و به ویژه در چند سال اخیر این پارادایم به گفتمان غالب حوزه مدیریت نوآوری تبدیل شده است. امروز اگر شما تنها در گوگل پژوهشی (Google Scholar) به دنبال نوآوری باز بگردید با عدد خیره کننده بیش از دو میلیون نوشتار علمی روبه‌رو می‌شوید (About 2,270,000 results). کافیست امروز سری به صفحه اصلی چند ژورنال برتر حوزه مدیریت نوآوری بزنید و فهرست پرخواننده‌ترین و پرمرجع‌ترین مقالات آنها را ببینید. در تمامی این ژورنال‌ها حضور پررنگ پارادایم نوآوری باز محسوس است. در ادامه برخی از این موارد را جهت استحضار شما آورده‌ام اما تنها مواردی را آوردم که “نوآوری باز” در عنوان مقاله بود. لذا بسیاری از مقالات دیگر هم که در ذیل همین پارادام مطرح شده اند در جداول زیر منعکس نشده است.

پرخواننده ترین مقالات ژورنال “مدیریت پژوهش و توسعه” (R&D Management):

لازم به ذکر است که می‌توان این مقالات را به صورت رایگان بر روی صفحه اینترنتی این ژورنال (لینک) دانلود کرد که این هم خود نمونه‌ای از رویکر باز به مقالات نوآوری باز است.

Impact Factor: 2.507

شماره یک:

Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon,Oliver Gassmann, Ellen Enkel, and Henry Chesbrough

شماره دو:

The future of open innovation,Oliver Gassmann, Ellen Enkel, and Henry Chesbrough

شماره چهار:

Firms’ open innovation policies, laboratories’ external collaborations, and laboratories’ R&D performance,Kazuhiro Asakawa, Hiroshi Nakamura, and Naohiro Sawada

پرخواننده ترین مقالات ژورنال تکنوویشن (Technovation):

Impact Factor: 2.760

شماره یک:

Open innovation: State of the art and future perspectives,Eelko K.R.E. Huizingh

شماره دو:

The Open Innovation Journey: How firms dynamically implement the emerging innovation management paradigm,Davide Chiaroni, Vittorio Chiesa, Federico Frattini

شماره سه:

Open innovation in SMEs: Trends, motives and management challenges,Vareska van de Vrande, Jeroen P.J. de Jong, Wim Vanhaverbeke, Maurice de Rochemont

پرمرجع ترین مقالات ژورنال تکنوویشن:

شماره سه:

Open innovation in SMEs: Trends, motives and management challenges,van de Vrande, V., de Jong, J.P.J., Vanhaverbeke, W., and de Rochemont, M.

پرمرجع ترین مقالات ژورنال سیاست پژوهش (Research Policy):

Impact Factor: 3.977

شماره سه:

How open is innovation?Linus Dahlander, David M. Gann

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *