سیستم مدیریت یکپارچه روسازی:
تجربه نامیبیا
ترجمه: بهرام سیف
چکیده
سیستم مدیریت راه نامیبیا (RMS ) از اواخر سال 1980 بوجود آمده است و نه تنها
به عنوان مدلی برای قاره آفریقا و کشورهای در حال توسعه به حساب می آید، بلکه برای جامعه بین المللی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. نامیبیا در حال بازسازی بخش جاده های اصلی کشورش می باشد. RMS نقش حیاتی در مدیریت جاده های کشور ایفا می کند
در این مقاله سعی شده چگونگی مدیریت RMS نامیبیا در مورد 45645 کیلومتر شبکه جاده ای این کشور بیان شود در ادامه تجارب به دست آمده از خروجی مدل بانک جهانی (HDM –4) و ادغام مدل با RMS نیز بررسی شود.
اصلاحات در بخش راه و توسعه سیستم مدیریت روسازی
درتعریف جامع RMS نامیبیا آمده است: سیستم مدیریت راه سیستمی همه جانبه است که با پردازش اطلاعات برای مدیریت یکپارچه شبکه جاده ای، نسبت به تعیین وبهینه سازی پروژه ها از نظر اقتصادی، برنامه ها، استراتژی ها و بودجه اقدام می نماید. نهادهای مسول برای برنامه ریزی، طراحی، ساخت و نگهداری شبکه ملی جاده نامیبیا بازسازی شده اند. برای تامین مالی بجای استفاده از بودجه ملی تامین بودجه از طریق یک صندوق توسعه و دریافت عوارض از کاربران جاده جایگزین گردید. یک پایگاه داده مرکزی بر اساس SQL ، محصول مایکروسافت وجود دارد.
خروجی سیستم مدیریت شبکه جاده ملی نامیبیا شامل 45645 کیلومتر انواع جاده است که با توجه به نوع راهها طبقه بندی می شوند. جاده ها ی آسفالتی در حال حاضر بیش از 67٪ از ترافیک را عبور می دهند شکل 2 به وضوح بدتر شدن شبکه جاده آسفالت از سال 1989 تا سال 2012 را نشان می دهد. رنگ سبز بسیار خوب است. آبی خوب؛ زرد متوسط قرمز ضعیف و بنفش بدترین است.
مدل HDM4
تیم پروژه در نامیبیا، ابتدا برای کمک به درگیر شد نامیبیا پیاده سازی سیستم HDM –4 اقدام نمود. نتایج خروجی بسیار جالب بود. HDM –4 برای محاسبه پروژه های صرفا اقتصادی استفاده شد، و مدل نامیبیا برای محاسبه و ارائه بودجه واقع بینانه، که شامل عوامل اقتصاد، در دسترس می باشد. تفریق دو خروجی مدلها به شکل کاملا اقتصادی بود. از این رو این روش جدا موفق بود. یک رابط به نام شبکه (NIM ) ، گزارش و نقشه ها و نمودار ها تازه را به شیوه ای کاربر پسند ارائه نمود. شبکه (NIM )، مهم ترین ابزار RMS شد و در هدف خود موفق. HDM –4 که NIM در آن گنجانیده شده بود، به عنوان بهترین ابزار بین المللی در حال حاضر توسعه یافته است. پروژه مارس 2003 با تکمیل اولین خروجی استراتژیک در سال 2005 تحویل داده شد.
در مقایسه ای که RMS از طرح جامع سال 2003 توسعه یافته توسط بخش برنامه ریزی نشان داد که نتایج HDM -4 در نامیبیا در متوسط و طولانی مدت سازگار نیست. کالیبراسیون مجدد و تجزیه و تحلیل دوباره از HDM –4 نتایج قابل قبولی را به ارمغان آورد. برنامه پنج ساله، به نام تجزیه و تحلیل تاکتیکی با استفاده از HDM –4 ترکیب شده با NIM آماده شده است. نتایج نشان داد که برنامه HDM –4 ترجیحا ارتقا وبازسازی پروژه را به جای روشهای متداول مانند پروژه های روکش مجدد توصیه می نماید. بخش کل شبکه به قطعات همگن و آماده شدن آنها برای اجرا HDM –4 روشی دست و پا گیر است. دکمه آماده سازی اطلاعات HDM –4 به کاربر اجازه می دهد برای ایجاد قطعات همگن در سراسر شبکه با یک کلیک بر روی حجم ترافیک، نوع روسازی، آب و هوا، و دیگر ورودی های سیستم قرار می دهد جاده به بخشهای کوچکتر تقسیم می شود. و سپس به سرعت ود برای تخصیص بودجه برای قطعات مختلف اقدام می نماید.
برخی از ویژگی های NIM
جنبه های مهمی از برنامه؛ که دارای اثرات استراتژیک هستند:
- مدلسازی هزینه های عملیاتی خودرو
- ارزش گذاری دارایی و ثبت دارایی از راه
- شاخص های عملکرد
پس از چند اجرا از HDM –4 خروجی منطقی در مقایسه با مدل های نامیبیا به دست آمد.
نتیجه گیری
با وجود تداوم چالش های نامیبیا؛ RMS در مسیر صحیح است و می تواند به عنوان یک مدل برای اجرای مثبت و بدون صرف بیش از حد بودجه مورد استفاده قرار. چشم انداز RMS نامیبیا تصمیم گیری تصمیم گیران را بر اساس حقایق قرار می دهد و همچنین RMS نامیبیا یک سیستم وب بیس خواهد بود. اگر چه در دسترس بودن پهنای باند یک مشکل عمده در جنوب آفریقا است، امکان اضافه کردن عکاسی هوایی به عنوان یک دستاورد اضافی برای برنامه RMS در حال حاضر در نظر گرفته شده است. با انجام این کار می توان هنگامی که برای تصمیم گیری در خصوص اجرای پروژه ها با استفاده از توصیه های RMS ساخته شد؛ جان میلیون ها نفر را را نجات داد. در نامیبیا بودجه RMS کمتر از 4٪ از بودجه نگهداری و بهسازی و ساخت راهها می باشد. با استفاده از هر دو RMS نامیبیا و مدل بین المللی اقتصادی از HDM –4، خروجی خوبی را می توان به دست آورد، اما نیاز به تفسیر دارد و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد و با درک همین دلیل برخی از نتایج می تواند متفاوت و یا مشابه باشد که باید چرایی آنها را فهمید. مهم این است که سیستم باید ساده باشد، ارائه نتایج باید انعطاف پذیر و همزمان با قضاوت مهندسی باشد. در نهایت، ابزار های مختلف در سراسر جهان توسعه یافته اند، اما آنچه که مجموعه RMS را متمایز ساخته است سودمندی اطلاعات برای تصمیم گیری است. در پنج سال گذشته RA نامیبیا به شدت در خروجی RMS که در تصمیم گیری میلیون ها کاربر جاده موثرمی باشد متکی است، و تاثیر آن قابل ملاحظه بوده است. در چند سال گذشته RMS از یک سیستم آزمایشگاهی کوچک رشد کرده و به یک سیستم سازمانی قابل اتکا تبدیل شده است.