معیارهای اولویت بندی طرح های بخش حمل و نقل

معیارهای اولویت بندی طرح های بخش حمل و نقل

معیارهای اولویت بندی طرح های بخش حمل و نقل

اجرای پروژه‌های حمل‌ و نقل در سطح مالی و منطقه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های حمل و نقل در سطح ملی و منطقه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است. این اولویت‌بندی می بایست علمی و برنامه‌ریزی شده باشد و مطالعه و بررسی موارد زیر را در بر گیرد.

1- اهداف بلند مدت و کوتاه مدت برنامه پنج ساله (Goals)

2- سیاست‌ها و روش‌های توسعه و برنامه‌ریزی (Strategy) .

3- تجزیه و تحلیل وضعیت و اهداف سیاسی ( و یا نظامی ) پروژه ( Objective) .

4- تجزیه و تحلیل وضعیت فیزیکی منطقه

5- تجزیه و تحلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه

6- تجزیه و تحلیل وضعیت حمل و نقل منطقه

7- تجزیه و تحلیل وضعیت هزینه‌ها و در آمد پروژه‌ها (Cost Benefit) ،

8- تجزیه و تحلیل وضعیت زمان اجرا و اتمام پروژه‌ها (ScheduALIng) .

هر یک از هشت مورد فوق، به گروه‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند که می‌بایست مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

1- اهداف بلند مدت و کوتاه مدت برنامه پنج ساله

–       اهداف بلند مدت برنامه

–       اهداف میان مدت برنامه

–       اهداف کوتاه مدت برنامه

2- سیاست‌ها و روش‌های توسعه و برنامه ریزی

–       سیاست‌ها

–       روش‌های کلی

–       روش‌های توسعه

–       روش‌های برنامه‌ریزی

 3- تجزیه و تحلیل وضعیت و اهداف سیاسی ( و یا نظامی ) پروژه

–       بررسی اولویت‌بندی سیاسی و اهداف

–       بررسی اولویت‌بندی نظامی و اهداف

4- تجزیه و تحلیل وضعیت فیزیکی

–       سابقه تاریخی

–       وضعیت زمین

–       وضعیت جغرافیایی

–       مسیریابی

–       تعداد معادن و منابع

–       وضعیت خدمات عمومی ( آب و برق- مدرسه و دانشگاه  بیمارستان و بهداشت- مخابرات )

–       درجه آبادانی و پیشرفت

–       وضع محیط زیست

5- تجزیه و تحلیل وضعیت اقتصادی  اجتماعی

جمعیت

-ترکیب سنی و جنسی

-تعداد و اندازه خانوار

 

در آمد

-هزینه‌های مسکن، غذا و حمل و نقل

-کم هزینه، متوسط و بالا

وضعیت اشتغال

-انواع اشتغال

-درصد اشتغال

میزان تولید

-صنعتی

-معدنی

-کشاورزی

-دامی

وضعیت مهاجرت

6- تجزیه و تحلیل وضعیت حمل و نقل

–       طول خطوط شبکه حمل و نقل ( جاده‌ای- راه‌آهن- کشتیرانی- هوایی- خطوط لوله )

–       تعداد ناوگان حمل و نقل

–       تأسیسات و تسهیلات حمل و نقل

–       تناژ جا به جایی کالا ( صادره و وارده )

–       تعداد جا به جایی مسافر

–       فاصله از بنادر و فرودگاه‌ها

–       محل مراکز، انبارها و بازار

–       درصد جذب و تولید سفر

–       سفر ( زمان سفر- طول سفر- هزینه سفر- مقصود از سفر ( کار، دید و بازدید، تحصیل، درمان)  نواع وسیله نقلیه )

7- تجزیه و تحلیل هزینه‌های ساخت و درآمد پروژه

–       هزینه زیر سازی و رو سازی هزینه ثابت

–       هزینه بهره‌برداری و نگهداری ( هزینه متغییر )

–       هزینه بازسازی و بهسازی

–       هزینه اداری

–       در آمد حمل و نقل کالا

–       در آمد حمل و نقل بار

–       در آمد توسعه اقتصادی

–       در آمد صرفه‌جویی عدم سرمایه گذاری به طرق دیگر

–       در آمد صرفه‌جویی زمان سفر

بین کل هزینه‌ و درآمدها، رابطه زیر باید برقرار شود : 

8- تجزیه و تحلیل زمان اجرا و اتمام پروژه

–       فازبندی مرحله اول: مطالعه و ساخت

–       فازبندی مرحله دوم : ساخت و اجرا

–       فازبندی مرحله سوم : ساخت و تکمیل و بهره‌برداری

بعد از مطالعه و تجزیه و تحلیل و دسته‌بندی عوامل فوق، با استفاده از روش امتیازگذاری و همسنگ کردن فاکتورها و تشکیل جدول ماتریس، هر پروژه را جداگانه بررسی و بالاترین امتیازهای نهایی را مشخص می‌کنیم که همان اولویت‌بندی پروژه‌های حمل و نقل خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *