در این شرایط برخی انتقادات که حتی از درون وزارت راه و شهرسازی نیز به گوش میرسد، باعث شده عدهای این تصمیم دولت را عجولانه، حامل تبعات منفی اقتصادی و عامل تورم و بزرگ شدن دولت وعدهای دیگر این مورد را باعث تخصصیتر شدن هر دو بخش، چابک سازی بیشتر، عدم هدر رفت انرژی عنوان کنند.
در نظرسنجی «صما» موافقان و مخالفان این لایحه دلایل خود را عنوان کرده اند هرچند که همه این افراد در نهایت تابع و موافق تصمیم دولت هستند اما به نظر میرسد اکثر این مدیران به جهت کاهش حجم و وزن دولت و برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری اقتصادی مخالف تفکیک باشند.
در این میان منتقدان این لایحه نیز معتقدند از ابتدا تصمیم بر ادغام این وزارتخانهها اشتباه بوده اما در چنین شرایطی انتزاع دوباره آنها نتایج مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.
همچنین مخالفان معتقدند که اگر ادغام وزارتخانهها اشتباه بوده اکنون نیز با انتزاع آنها اتلاف منابع بیشتری رخ خواهد داد؛ بنابراین منتقدان تفکیک معتقدند برای کارآیی بهتر و بیشتر وزارت راه و شهرسازی باید بازنگریهای مطلوبی در خصوص وظایف، چارتهای اداری و زیرساختها صورت گیرد تا وزارت خانه به شکل مطلوبتری فعالیت خود را انجام دهد.
دیدگاه مدیران کل راه و شهرسازی در خصوص تفکیک یا عدم تفکیک وزارت خانه به دو بخش راه و ترابری – مسکن و شهرسازی به اختصار در جدول زیر بخوانید:




در این نظرسنجی 5 تن از مدیران راه و شهرسازی استانها نیز حاضر به اظهار نظر در خصوص موضوع تفکیک وزارت راه از مسکن و شهرسازی نشدند.
