افرادی که در کار تخریب حرفهای میشوند علاوه بر دستمزدی که میگیرند، در خرید و فروش آهنآلات و دیگر محصولات تخریب هم مشارکت میکنند.
هزینه تخریب از طبقهای ۵/۱ تا ۳ میلیون
ساختمانهایی که در کشور ما به قصد نوسازی تخریب میشوند اغلب اسکلت فلزی و در بعضی موارد اسکلت بتنی هستند. عباس حسنی، تخریبچی تجربی ساختمان که در این کار سابقه ۹ ساله دارد با بیان این مطلب به «کسب و کار»، گفت: تخریب ساختمانهای کلنگی هم قسمتی از کار ماست که کار تخریب آنها سادهتر است.
قرارداد ما با کارفرما یا مالک به این صورت است که برای تخریب هر طبقه بسته به متراژ بنا و اینکه ساختمان اسکلت فلزی، بتنی یا کلنگی باشد مبلغی پیشنهاد میکنیم.
این مبلغ برای ساختمانهای اسکلت فلزی و کلنگی برای هر طبقه بین ۵/۱ تا ۲ میلیون تومان و برای ساختمانهای اسکلت بتنی که تخریب آنها سختتر است ۵/۲ تا ۳ میلیون تومان است.
چکش باد روزی ۱۰۰ هزار تومان، بیل مکانیکی روزی ۵ میلیون تومان
جعفر داداشی، تخریبچی دیگری است که دستمزد یک کارگر ماهر وارد به کار با چکش بادی را روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان اعلام کرد.
به گفته وی درباره تخریبهایی که با بیل مکانیکی انجام میشود صاحب بیل مکانیکی که معمولا اپراتوری آن را هم به عهده دارد بسته به استحکام ساختمان و سختی و آسانی کار از شیفتی ۳ تا۵ میلیون تومان دریافت میکنند. هر شیفت کار بیل مکانیکی ۶ ساعت است.
آوار ساختمان پول نقد است
نوع دیگر قراردادها به این شکل است که آوار حاصل از تخریب ساختمان را یکجا میخریم و بعد از تخریب، آهنآلات و مصالح حاصل از تخریب را به جای هزینهها و دستمزد خودمان برمیداریم.
داداشی با بیان این مطلب، ادامه داد: آوار ساختمان پول نقد است و تخریبچی که شم تجارت داشته باشد و ارزیاب خوبی هم باشد با نگاه به یک ساختمان میفهمد چقدر آهن و آجر از این ساختمان میتواند بیرون بکشد. هر کیلو آهن ضایعاتی تا ۱۳۰۰ تومان قیمت دارد و گاهی فروش موتورخانه ساختمان هم سود خوبی نصیب تخریبچی میکند.
به گفته وی تخریبچیهایی که شم اقتصادی خوبی دارند در برخی موارد ساختمان را ۵ میلیون تومان خریدهاند و بعد از تخریب فقط آهنآلات آن را ۲۰ میلیون تومان فروختهاند.
تخریب علمی طبق دستورالعملهای استاندارد
یعقوب حیدریکیا از جمله افرادی است که در شرکت تحت مدیریت خود کار تخریب را به صورت علمی انجام میدهد. وی درباره جزئیات عملیات تخریب به «کسب و کار» گفت: کار با ارزیابی بنا آغاز میشود تا روش و برنامه لازم برای تخریب توسط مهندسان تنظیم شود.
در مرحله بعد قرارداد تخریب بین کارفرما و شرکت منعقد میشود. در قرارداد مذکور نکات اساسی از جمله مدت تخریب، دستمزد و تعهدات دوجانبهای که طرفین درباره دستور کار و ایمنی و سایر موارد دارند، مدنظر قرار میگیرد.
بعد از آن وارد فاز اجرایی میشویم که نخستین کار در این مرحله انجام عملیات مقدماتی و آمادهسازی است. این عملیات شامل یک دستورالعمل ۲۶ مادهای است که مو به مو باید اجرا شود. مثلا در ماده اول این دستورالعمل آمده است: قبل از شروع کار بررسیهای مهندسی برای تعیین شرایط کفها، دیوارها، چارچوبها و اسکلت و امکان خراب شدن غیرمترقبه بخشهای ساختمان انجام شود.
ارزش جان انسانها علت تفاوت هزینه تخریب علمی و تجربی
این کارشناس تخریب ساختمان ادامه داد: در مرحله بعد کار تخریب با رعایت تمام اصول مهندسی و موارد ایمنی آغاز و تا انتها با نظارت دقیق پیمانکار انجام میشود.
وی با اشاره به سختگیرانه بودن دستورالعمل تخریب در شرکتهایی که این کار را با نگاه علمی انجام میدهند، گفت: این دستورالعملها طبق استانداردهای جهانی مورد تایید سازمان نظام مهندسی کشور تهیه شدهاند و با اجرای آنها شاهد بروز اتفاقات تلخی که در اثر تخریبهای غیر اصولی به وقوع میپیوندد، نخواهیم بود.
حیدریکیا علت عدم استقبال از تخریب علمی و صنعتی را تفاوت هزینههای این روش با تخریب سنتی و تجربی عنوان کرد و افزود: افراد متخصصی که یک تخریب علمی را برنامهریزی، اجرا و نظارت میکنند دستمزد بالاتری از افرادی که به صورت تجربی این کار را انجام میدهند، طلب میکنند.
متاسفانه اغلب کارفرماها و سازندگان در کشور ما هم افراد غیر متخصصی هستند که کار ساختمانسازی را تنها از دریچه سود مینگرند در حالی که تفاوت هزینههای تخریب علمی و سنتی گاه به اندازه جان چندین انسان ارزش دارد.
دیدگاه کارشناس
محمدرضا اسدی، کارشناس معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران که سابقه سرپرستی عملیات تخریب پل کن به صورت علمی را در کارنامه دارد، بسیاری از تخریبهای انجام شده در کشور را غیر استاندارد دانست و گفت: صدمات مالی و جانی فراوانی که تخریبهای غیر اصولی در کشور ایجاد میکند فراوان است و برای جلوگیری از تکرار این مشکلات، تخریبچیهای تجربی باید تشکلهای صنفی تشکیل دهند و ضمن دیدن دورههای آموزشی، کار آنها توسط کارشناسان ذی صلاح تحت نظارت قرار گیرد.
نقل از دنیای کسب و کار