5 پیشنیاز مهم اقتصاد برای جذب سرمایه خارجی
در حال حاضر که اقتصاد ایران در «دوره گذار به سمت اقتصاد نوظهور» به سر میبرد، افزایش تولید و توسعه صادرات نیازمند هدایت سرمایههای داخلی به سمت تولید و جذب سرمایهگذاری خارجی است….
همچنین بررسی این موضوعات نیز نباید از نظر دور باشد که به دنبال اعمال تحریمهای اقتصادی، علاوه بر محدودیتهای مختلف ایجاد شده برای صادرات و تولید، سوییفت نیز بسته شد و هزینه نقل وانتقال ارز افزایش یافت؛ افزایش هزینه نقل وانتقال ارز موجب افزایش هزینه کالاهای وارداتی از جمله کالاهای واسطهیی شد و بهدنبال آن کالاهای تولیدی به دلیل بالا رفتن بهای تمام شده، قابلیت رقابت خود را در بازارهای بینالمللی از دست داد.
در این شرایط، اجرای برجام و رفع تحریمها، این موانع و محدودیتها را از جلو پای اقتصاد ایران بر میدارد؛ بهای تمام شده واردات کالاهای واسطهیی کاهش پیدا میکند و برای تولیدات امکان رقابت در بازارهای جهانی فراهم میشود. لذا در مجموع، شرایط نسبت به زمان تحریم تغییر میکند و فعالیتهای اقتصادی و مبادلات تجاری در روند عادی خود صورت میپذیرد. در این ارتباط، باید پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم؛ ایران بزرگترین اقتصادی است که به دلایلی متعدد از جمله مشکلات سیاسی، حمایت از صنایع داخلی، آماده نبودن زیرساختها، قوانین ومقررات، اقتصاد دولتی و همچنین ضعف در تکنولوژی و رقابت، هنوز به عضویت سازمان تجارت جهانی در نیامده است. در این میان، برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی میتوان با تغییر تدریجی سیاستهای اقتصادی و حمایتهای لازم از صنایع داخلی، مشکلات ناشی از آن را کاهش داد تا در طول زمان، صنایع داخلی فرصت یافته تا خود را کارآمد کنند و توان رقابتپذیری خود را افزایش دهند. در مجموع، ما ناگزیریم که اقتصادمان را از دایره بسته کنونی خارج و به دنیایی بزرگتر متصل کنیم؛ این ارتباطات میتواند آوردههای زیادی برای کشور ما داشته باشد. ما میتوانیم کاملا مدیریت شده جلو برویم تا صنایع داخلی هم از پیوستن به سازمان تجارت جهانی آسیب نبینند. اساسا عضویت در سازمان تجارت جهانی، موجب رونق سرمایهگذاری خارجی و امنیت اقتصادی در کشور میشود؛ همچنین ضمن نفوذ در بازارهای جهانی و افزایش نقش سیاسی و اقتصادی درعرصه بینالمللی، کنترل بر تولید کالاها و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی را نیز سبب میشود و شفافیت و افزایش صادرات غیرنفتی را به همراه دارد.
در شرایط اقتصادی کنونی، نمیتوان در یک دایره بسته تجارت کرد؛ در مبادلات تجاری مرزها برداشته شده است؛ ما نیز باید دایره اقتصاد کشورمان را بازتر کنیم و خود را به اقتصاد جهانی پیوند بزنیم؛ برای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، به حوزههایی ورود پیدا کنیم که از مزیت لازم برخورداریم. شاید بتوان بسیاری از کالاها را در کشور تولید کرد اما مساله اصلی، قیمت تمام شده و کیفیت کالاهاست؛ باید کالاهایی را تولید کرد که در تولید آن دارای مزیت بوده و ضمن برخورداری از کیفیت لازم، قیمت تمام شده آن به گونهیی باشد که بتواند با کالاهای مشابه خود در دنیا رقابت کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران