به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهمن باقری بیان کرد: یکی از گزینهها در بحث ASQ (ارزیابی کیفیت خدمات فرودگاهها از دید مسافران) دسترسی آسان یا به عبارتی راههای دسترسی به فرودگاه است و خارج سازی فرودگاههای بن بست، به عنوان بخشی از سیاست ما ذیل این طرح در دستور کار قرار دارد.
وی توضیح داد: اینکه یک فرودگاه بتواند مسیرهای دسترسی مختلف داشته باشد، ضمن اینکه امتیازی برای آن محسوب میشود منجر به ارتقای خدمات دهی به مردم نیز میشود، چیزی که برای شرکت شهر فرودگاهها اهمیت زیادی دارد و برای آن طرحی با نام طرح تحول در فرودگاهها از سال گذشته تهیه و اجرا شده است.
به گفته باقری تسهیل راههای رسیدن به فرودگاه ها و نحوه دسترسی به فرودگاه، در ارتقای رتبه فرودگاهها بسیار اهمیت دارد و شرکت فرودگاهها در دو فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد و مهرآباد تهران برای انجام این مهم برنامه دارد.
باقری با تعریف فرودگاه بنبست به عنوان فرودگاهی که راه دسترسی به آن در مبادی ورودی و خروجی یک مسیره بوده و در احاطه ساختمانها قرار دارد، گفت: شرکت فرودگاهها بسیار مصر است که این مهم را با کمک تملک اراضی و مصوبههای قانونی مجلس شورای اسلامی انجام دهد اما چالشهای زیادی پیش روی این طرح وجود دارد.
وی با طرح این موضوع که چالش اصلی ما برای اجرای این مهم در فرودگاه مهرآباد احاطه آن از سوی شرکتها و سازمانهای مختلف است، گفت: اطراف فرودگاه را پایگاههای هوایی احاطه کردهاند که اتفاقا باید وجود داشته باشد اما درعین حال برای خارج سازی فرودگاه از بن بست محدودیت ایجاد میکنند.
به گفته باقری در مقاطع پیک ترافیک در فرودگاه مهرآباد مثلا در ایام نوروز، لازم است مسیرهای اضطراری یا مسیرهای خاصی داشته باشیم که باز باشند و مسافران به موقع به پروازهای خود برسند.
وی با بیان اینکه ما تمهیدات لازم برای سهولت تردد در داخل مجموعه فرودگاه ایجاد کردهایم به برنامههایی که داخل فرودگاه مهرآباد برای آسانسازی ترددها انجام گرفته است، اشاره کرد و گفت: درحال حاضر یک لاین فقط برای عبور تاکسی تعریف شده و هیچ خودوریی به غیر از تاکسی نمیتواند وارد آن شود؛ مسیر دوم مسیر «ویآیپی» است که مختص خودروهای امدادی و شخصیتها است، مسیر سوم هم مسیر عمومی برای مسافران است.
وی ادامه داد: درحالی که قبلا ورود و خروج یک نقطه بود و ترافیک رفت و برگشت را در دل هم داشتیم اما حالا مسیری برای ورود به داخل و مسیر دیگری برای خروج تعیین شده است.
مدیر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی شرکت فرودگاههای کشور ادامه داد: اما اجرای این طرح برای خارج از مجموعه چالش آفرین و سخت است؛ درحال حاضر از جاده مخصوص که وارد بلوار فرودگاه میشویم سمت راست شرکتهای هواپیمایی را داریم و در مسیر خروجی هم باز شاهد حضور شرکت ها و سازمان ها هستیم.
به گفته وی تفاهمهای صورت گرفته با برخی ارگانها در مسیر خروجی ترمینال چهار به خارج از فرودگاه، در راستای همین طرح انجام شده است ضمن اینکه خیابان معراج درحال حاضر یک طرفه شده است و پیگیریها برای استقرار پررنگ پلیس راهور با هدف کاهش حجم ترددها و ترافیک ادامه دارد.
باقری با اعلام اینکه جلسات متعددی با تاکسیرانی شهر تهران در زمینه ارتقای تاکسیرانی فرودگاه مهرآباد داشتیم ادامه داد: این طرح ها کمک شایانی به آسان کردن ورود و خروج از فرودگاه مهرآباد میکند اما کار یعنی ایجاد مسیرهای ورودی جدید و خارج کردن فرودگاه از بن بست، چالش های جدی دارد با این حال شرکت فرودگاهها سعی دارد با تملک اراضی اطراف فرودگاهها، این کار را در فرودگاههای بنبستی چون مشهد و مهرآباد انجام دهد