ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ماده ۶۵ (چگونگی اداره مناطق آزاد) که نوع حکمرانی در مناطق آزاد را بیان می‌کند امروزه دچار چالش جدی است

مشاور رئیس‌جمهوری با تاکید بر پیگیری سریع ساخت فروگاده چابهار، گفت:‌ اگر اجازه فعالیت در زمین‌های وزارت راه را داشته باشیم ۳ ساله مشکل حاشیه‌نشینی چابهار را حل می‌کنیم.

به گزارش صما، سعید محمد در حاشیه بازدید از منطقه آزاد چابهار اظهار کرد:‌ فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادیم و قطعا اگر تامین مالی به موقع انجام شود بسیاری از طرح‌ها سریع به بهره‌برداری می‌رسد، بحث فرودگاه چابهار به سرعت پیگیری شد و به زودی مشکلات پیش روی این طرح رفع خواهد شد.

وی افزود: مناطق آزاد در دنیا محبوبیت خاصی دارند و در توسعه تجارت، صادرات، تولید، انتقال فناوری و اشتغال‌آفرینی نقش بی‌بدیلی را در دنیا بازی می‌کنند و کشورهای بزرگی را می‌بینیم که از طریق همین مناطق آزاد توانستند ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد کنند.

وی با یادآوری این‌که کشوری مثل چین ۷۵ درصد تجارتش از طریق منطقه آزاد در حال انجام است، ادامه داد: کشورهایی را داریم که به اندازه یک پنجم منطقه آزاد چابهار مساحت دارند اما توانستند که ظرفیت‌هایی را از طریق تجارت بین‌المللی در مناطق آزادشان ایجاد کنند و وضع بسیار خوبی برای مردمشان فراهم کنند اما ما در ایران به شاخصه‌هایی که مد نظرمان بوده هنوز نرسیدیم و کل مناطق آزاد ما که شامل هشت منطقه آزاد فعال است و درمجموع، ۲ درصد از صادرات کشور در این مناطق انجام می‌شود که باید گفت عدد بسیار پایینی است.

وی با بیان این‌که آسیب‌شناسی کردیم و نگرانی‌هایی است که باید همه این مشکلات را برطرف و راهبردهای مشخص و الزاما طرح تحولی را در مناطق آزاد طراحی کنیم، گفت:   از لحاظ صادراتی، دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، مرزهای زمینی و هوایی، شیلات و صیادی، صنایع تبدیلی در کارهای کشاورزی و شیلات و فولاد نشان می‌دهد که  ظرفیت‌های چابهار بسیار بالا است، البته مشکلاتی است که باید برطرف شود تا به پیشرفت برسیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد گفت: آن چیزی که به عنوان شاخص هدف‌گذاری شده است، سقف یک و نیم میلیارد دلاری که صادرات به کشورهای همسایه شرقی است باید به سقف پنج میلیارد دلار برسد و این یعنی این که باید تولید را بیشتر کنیم، مشکل ترانزیت حل شود، مشکل راه آهن برطرف شود و باید ببینیم در کجاها مزیت رقابتی داریم و می‌شود توسعه صادرات کنیم و یک کار همزمان و چند وجهی رقم بخورد تا شاهد آن توسعه مدنظر در چابهار باشیم.

محمد در خصوص موانع داخلی گفت: مشکلات داخلی کمی نداریم، بحث ماده ۶۵ (چگونگی اداره مناطق آزاد) که نوع حکمرانی در مناطق آزاد را بیان می‌کند امروزه دچار چالش جدی است و تنها ۳۰ درصد این قانون در حال اجرا است و فعالان اقتصادی به شدت نگران این موضوع هستند، امسال بحث مالیات بر ارزش افزوده صادر شد که این نه تنها خلاف قانون است بلکه خلاف شرع هم است.

وی تصریح کرد: درخواست ما این است که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، بخشی از اقدامات در حوزه منطقه آزاد است که ما انجام می‌دهیم و بخش دیگری هم در اختیار سه قوه است و به حکمرانی نیاز دارد و آن مسائل راهم ما پیگیری می‌کنیم و در این مسیر به کمک افرادی که در مجلس شورای اسلامی هستند هم نیاز داریم و هیچ فاصله‌ای بین ما و استاندار سیستان و بلوچستان نیست و حقیقتا خودمان را یک مجموعه می‌دانیم  و در راستای حل مشکلات مردم به کمک هم می‌آییم.

مشاور رییس جمهور بیان کرد: دغدغه‌ای به نام مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که برای آن برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم و قطعا جلساتی را با نخبگان و فعالان اقتصادی خواهیم داشت و در راستای یک تحول اساسی حرکت خواهیم کرد، زیرساخت‌های منطقه چابهار باید بررسی و حل شود. در کشورهایی مثل عمارات ۲ و نیم میلیارد دلار هزینه زیر ساخت شده است و بعد از آن جهش اتفاق افتاد. بعد از چند دهه ما هنوز در منطقه آزاد کیش با مشکل برق مواجه هستیم و فعال اقتصادی هم نمی‌تواند اعتماد کرده و سرمایه‌گذاری کند.

به گفته وی، با سرمایه‌گذاران صحبت کردیم و درخصوص حل مشکل آب چابهار با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است حداکثر تا شهریورماه سال آینده مشکل آب چابهار حل خواهد شد.

وی با اشاره به حاشیه نشینی در چابهار، گفت: از وضعیت حاشیه‌نشینان بازدید کردم و می‌گویم که با برنامه‌ریزی و طرح‌هایی که ایجاد شده است، زمین‌هایی که به منطقه آزاد تعلق دارد و در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته است باید منتقل شود و اگر این انتقال، اتفاق بیفتد طی مدت سه سال موضوع حاشیه‌نشینی را برطرف می‌کنیم و برنامه مشخص و خوبی را در این راستا تنظیم کرده‌ایم.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48