تحلیل توزیع پروژه های عمرانی حمل و نقل جاده ای در کشور با استفاده از سیاست های آمایش سرزمین
دانشجوی واحد علوم و تحقیقات برای اولین بار در کشور کلیه پروزه های حمل و نقل عمرانی را بررسی و تحلیل کرد.
به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، مصطفی امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت در رابطه با طرح پژوهشی خود گفت: اهمیت حمل و نقل جاده ای به دلیل سهم 95 درصدی در جابجایی کالا و مسافر در کشور، انعطاف پذیری، ارزانی، پوشش سراسری، گستره ی وسیع فعالیت در کشور و تاثیر گذاری آن بر رشد و توسعه سایر بخش های اقتصادی کشور ایجاب می کند که در این مورد، مطالعه بیشتری صورت گیرد و در جهت پیشرفت حمل و نقل گامی موثر برداشته شود.
وی ادامه داد: در این پژوهش که در قالب پایان نامه صورت گرفته ، بر آمایش کشوری تأکید شده است و با این آمایش سرزمین می توان از یک جهت، بی تعادلی ها و از سویی مزیت هایی را که قادر به ایجاد رشدهای تزایدی و انفجاری هستند را از بین برد.
امیری با اشاره به اینکه در این پژوهش کلیه پروژه های عمرانی حمل و نقل استان های کشور مورد مطالعه قرار گرفته است، افزود: مناطق مناسب، متوسط و بحرانی از سه منظر شاخص های برخورداری، توسعه و توسعه حمل و نقل جاده ای در راه های کشور (بزرگراه، آزاد راه، راه اصلی، راه فرعی و نیز از لحاظ تقسیم بندی مناطق) بررسی شد.
این دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب که در جهت پیشرفت همه جانبه و یکسان نمودن کشور، موضوع حمل و نقل نقش مهمی دارد، گفت: توجه به مسایل مربوط به حمل و نقل، باعث پیشرفت کشور از لحاظ اقتصادی، از ترانزیتی ، نظامی، انتظامی و... می شود.
لازم به ذکر است، این پژوهش به راهنمایی دکتر مهدی روانشادنیا عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات و مشاوره دکتر محمد باقر نوبخت حقیقی صورت گرفته است.