مجری طرح قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان با تأکید بر اینکه قرارداد
پیمانکار چینی فقط محدود به زیرسازی پروژه است و احتمال همکاری در بخشهای
دیگر این طرح با سایر کشورها وجود دارد، بیان داشت: کار اجرایی این پروژه
از ابتدای سال ۹۵ به طور جدی آغاز و در کیلومتر ۷۳ تا ۸۳ مسیر تهران-قم نیز
تجهیز کارگاه شده است. وی با یادآوری اینکه طبق تواقفات قبلی مطالعات مسیر
این طرح به طور کامل نهایی خواهد شد، ادامه داد: بر اساس قرارداد، شرکت
پیمانکار چینی طی مدت ۲۷ ماه کار زیرسازی این پروژه را به طور کامل به
اتمام میرساند. ذاکری اظهار کرد: هم اکنون پنج کارگاه در طول مسیر
پیشبینی شده که طی دو ماه آینده تعداد کارگاهها از سوی شرکت پیمانکار
چینی (CREC) به هفت کارگاه خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه کار مطالعات
این پروژه از اوایل بهمن ۹۴ و کار میدانی طرح از ۱۵ فروردین ۹۵ آغاز شده
است، گفت: مسیر خط آهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان با خطوط موجود متفاوت
بوده و این خط با مشخصات منحصر به فرد خطوط پرسرعت در حال ساخت است و
زیرسازی خط پرسرعت کاملاً با زیرسازی خطوط قطارهای عادی تمایز دارد. رئیس
دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه شاید در آینده در
بخشهای تکمیلی در حوزههای سیگنالینگ و علائم و ارتباطات با کشورهای دیگر
وارد مذاکره شویم، تأکید کرد: در بخش زیرسازی همین پیمانکار چینی تا پایان
کار را به نتیجه خواهد رساند.وی ادامه داد: البته این پیمانکار تا تکمیل
نهایی پروژه متعهد انجام وظیفه شده که با صلاح دید و عملکرد مثبت قرارداد
با این شرکت تمدید میشود و مسئولیت نظارت بر عملکرد این پیمانکار بر عهده
ما است. ذاکری تاکید کرد: ۸۵ درصد پروژه توسط چینیها فاینانس شده و
هزینههای مالی پروژه از این طریق تأمین میشود.