ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
آخرین وضعیت مالیات بر خانه های خالی

در این زمینه، آخرین اعلام سازمان مالیاتی در اوایل اردیبهشت ماه امسال به ایسنا حاکی از آن است که از خانه‌های خالی معرفی شده حدود ۱۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شده و در دو ماهه سال جاری نیز، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درآمد عاید این سازمان شده است.

در این بین، با توجه به کامل اجرا نشدن قانون در سال گذشته، باید اطلاعات ۱۲ ماهه سال گذشته از خانه‌های خالی شناسایی شده به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات ارسال شود که در این راستا، وزیر راه و شهرسازی از گزارش حدود ۴۰۰ هزار خانه جدید خالی خبر داده است.

محمودزاده -معاون ساختمان و مسکن این وزارتخانه نیز اعلام کرده که ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی شده است.

اکنون سازمان امور مالیاتی به ایسنا اعلام کرد که اطلاعات جدیدی از وزارت راه و شهرسازی درباره خانه‌های خالی ارسال شده است اما باید تا پایان تیرماه منتظر ماند که این واحدهای مسکونی ارزش‌گذاری و مالیات آن‌ها محاسبه شود تا اطلاعات مالیاتی آن‌ها به صورت دقیق منتشر شود.

براساس قانون مالیات خانه‌های خالی، سازمان امور مالیاتی باید تا پایان ماه جاری مالیات کل خانه‌های خالی شناسایی شده در سال قبل را به طور کامل محاسبه و برای مطالبه مالیات اقدام کند.

در این بین، اطلاعات مربوط به مالیات خانه‌های خالی نیز تا پایان تیرماه امسال باید در درگاه مالیاتی به اطلاع مشمولان برسد و آن‌ها نیز تا پایان مردادماه سال جاری فرصت دارند که مالیات خود را بپردازند. اگر مشمولان مالیات خانه‌های خالی تا پایان مردادماه امسال، مالیات را نپردازند، از سوی سازمان امور مالیاتی برای آن‌ها برگه مطالبه مالیات صادر خواهد شد.

در آخر لازم به ذکر است که طبق قانون مالیات خانه‌های خالی، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

در این زمینه، قانون، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته است و بدین منظور، سامانه املاک و اسکان در مردادماه سال گذشته آغاز به کار و مردم را ملزم کرد که اطلاعات سکونت خود را در این سامانه اعلام کنند.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48