به گزارش خبرگزاری مهر، علی نورزاد ضمن تاکید بر نقش حمل و نقل ریلی در توسعه شبکه حمل و نقل و اولویت توسعه راه آهن در کشور گفت: در حال حاضر ۳۳ طرح ریلی دارای مجوز در پیوست ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور به طول ۹ هزار و ۴۶۰ کیلومتر وجود دارد که ۴۷۳۱ کیلومتر آن در دست احداث در بخش های مختلف زیرسازی، روسازی و ساختمان و ۳ هزار و ۴۵۶ کیلومتر آن در دست مطالعه و بررسی است.
وی در تشریح اقدامات سال ۱۳۹۳ در حوزه راه آهن عنوان کرد: در سال گذشته با توجه به میزان اعتبار مالی مصوب به میزان ۹ هزار ۳۸۵ میلیارد و تخصیص ۷۸ درصدی علی رغم عدم تخصیص به موقع منابع مالی و همچنین محدودیت منابع و نیز امکان خرید ریل محدود برای طرح ها، این معاونت ۳۳۵ کیلومتر عملیات زیرسازی تا مرحله سابگرید و حدود ۱۶۲ کیلومتر نصب خط و ۷ هزار و ۳۶۰ متر مربع ساختمان ایستگاه را به انجام رسانده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: افتتاح کریدر ریلی شرق دریای خزر با حضور رئیس جمهور، افتتاح ایستگاه راه آهن رشتخوار و همچنین بهره برداری از دو ایستگاه صفا شهر و سعادت شهر در محور راه آهن اصفهان - شیراز و آماده سازی اسناد قرارداد تامین منابع مالی و اجرائی راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان برای استفاده از خط اعتباری چین و آغاز عملیات اجرائی این طرح با حضور ریاست محترم جمهوری از اهم فعالیتهای اجرایی ساخت و توسعه راه آهن در سال ۱۳۹۳ است.
نورزاد، بررسی پدافند غیرعامل و نحوه اجرای آن در طرحهای راه آهن، بررسی تکنولوژی نوین در ساخت و اجرای خطوط راه آهن، بررسی پلان و موقعیت ایستگاه ها و محورهای در حال ساخت و مطالعه، بازنگری و مهندسی مجدد طرح های در حال اجرا و مطالعه شده به ویژه ابنیه مهم و استراتژیک محورها، تحلیل پایداری ابنیه در زمان اجرا در برابر حوادث غیرمترقبه، امکان سنجی اجرای حمل و نصب ریل طویل در کشور و بررسی قیمت تمام شده طرح ها و تحلیل عملکرد از جمله برنامه های سال جاری طرح های راه آهن در حوزه پژوهش است.