مدیریت مالی پروژه
10 کتاب و 30 پرسش اساسی در حوزههای اقتصاد، بازار سرمایه، تجارت جهانی و کشورداری سالم
الگوهای سفتهبازی
*منطق ریاضی کارکرد بازارهای سهام چیست؟
*بازار معاملات املاک و اوراق قرضه را چگونه میتوان تحلیل کرد؟
*رابطه سطح قیمت سهام و نرخهای کمیسیون چگونه شکل میگیرد؟
رفتار سرمایهگذاران و همچنین روشهای مالی آنها از قواعدی پیروی میکند که گذشت زمان، لزوما و در همه حال آنها را تغییر نمیدهد. این مساله یکی از موضوعات اصلی این کتاب است. مولف با تمهیداتی نظری و ارائه شواهدی تجربی کوشیده است اصولی استخراج کند که توانایی توضیح دادن پارهای رفتارها را در بازار سفته بازی نشان دهد. موضوعات دیگری که در این کتاب بررسی میشود عبارت است از: فروشهای کوتاهمدت، خرید اعتباری و اختیار معامله و ارتباط اینها با هم، و سریهای زمانی درازمدت در باب متغیرهای مهمی چون شاخصهای سهام و نرخ ورشکستگی.... درحالیکه قیمت سهام به شدت فرار و پیشبینیناپذیر است، قیمت املاک روان تر، ساده فهمتر و پیشبینی پذیرتر است. برای نمونه، برای کاهش نرخ فضای خالی از 30 به 13 درصد تخمین زده میشود که به دو سال زمان تحت شرایط رشد عادی نیاز است و البته در حالتی که اقتصاد در رکود به سر ببرد به زمان بیشتری نیاز خواهیم داشت. قوانین این چنینی بر بازار سهام حاکم نیست. این سادگی انتظارات انگیزه مهمی در مطالعه بررسی بین سهام و املاک است.
قدرت و بازار: دولت و اقتصاد
*دلایل منع دولت از ورود به فعالیتهای اقتصادی
* تفاوت استدلالهای نویسنده «قدرت و بازار» با دیگر اقتصاددانان
* نهادهایی که میتوانند به جای دولت فعالیت اقتصادی کنند
اگر دل خوشی از دولت ندارید این کتاب را بخوانید. اگر به دولت علاقهمند هستید، این کتاب را بخوانید! دانشجویان، افراد تحصیلکرده و دانشگاهیان میتوانند از کتاب قدرت و بازار منتفع شوند. در این کتاب، مورای روتبارد با نقد دیدگاههای اقتصاددانانی که دولت را به مداخله در اقتصاد فرا میخوانند، نشان میدهد دولت چطور نمیتواند یک بنگاه اقتصادی بیخطر باشد و مسائل را به سادگی در جهان حل کند. به جای آن، دولت دستگاهی ناکامل و ذاتا قهری است... روتبارد بخش نخست را با این بحث شروع میکند که چرا وجود دولت ضروری نیست! قدرت و بازار اثری باارزش است، زیرا «نخستین تحلیل اقتصادی از دولت است که استدلال میکند تهیه هیچ کالا یا خدمتی به وجود دولت نیازی ندارد.» پیش از روتبارد حتی نظریهپردازان مشهور بازار آزاد مانند «لودویگ فون میزس»، «هنری هازلیت»، «آین رند» و «فردریش هایک» به سادگی فرض میکردند خدماتی مانند تضمین اجرای قانون بایدکاملا توسط دولت انجام شود. روتبارد بر این باور است تضمین اجرای قانون باید بر اساس واحدهای نهایی، تحلیل و مانند کالاهای دیگر بهعنوان واحدهای نهایی در نظر گرفته شود که میتواند به صورت خصوصی تامین شود.
چرا کشورها شکست میخورند؟
* راز کامیابی ملتهای کامیاب و ناکامی ملتهای ناکام
* دو تلقی متفاوت از سیاست و اقتصاد و نتایج عملیِ این دو تلقی
* راههای برون رفت از ناکامی
کتاب «چرا کشورها شکست میخورند» طبق معیارهای متعارف دانشگاهی، اثری اقتصادی نیست؛ و باز طبق همین معیارها اثری سیاسی، جامعه شناختی، حقوقی و تاریخی هم نیست و در عین حال کتابی است بس دقیق و جامع درباره همه این رشتههای علمی. همین ویژگی اخیر است که تحسین عالمان اقتصاد، سیاست، فرهنگ، جامعه و تاریخ را بر انگیخته است. ستایندگان کتاب به تصریح یا تلویح، آن را از نمونههای درخشان مطالعات بینرشتهای تشخیص داده و گفتهاند که مولفان، دانشنامهای کمنظیر در علوم اجتماعی آفریدهاند که به پرسشهای بنیادی درباب علل فقر و غنای کشورها پاسخهایی قانعکننده داده است. گریبکر برنده نوبل اقتصاد درباره این کتاب میگوید: مولفان به طرز مجابکنندهای نشان دادهاند که کشورها فقط اگر دارای نهادهای اقتصادی مناسب و بهویژه مالکیت خصوصی و رقابت باشند، خواهند توانست از چنبره فقر رها شوند. بحث مبناییتر آنها این است که کشورها به شرطی میتوانند نهادهای شایسته ایجاد کنند که نظام سیاسی آزاد و تکثرگرا و رقابت بر سر مناصب سیاسی انتخابات آزاد و آغوشی گشوده بر روی سیاستمداران جدید داشته باشند. نقطه کانونی کار مولفان، رابطه تنگاتنگ میان نهادهای سیاسی و نهادهای اقتصادی است و به مطالعهای بسیار مهم درباب پرسشهای اساسی انجامیده است.
دموکراسی: مقدمهای بر انتخاب عمومی
* بزرگترین نقطه قوت دموکراسی، مهار سیاستمداران است
* دموکراسی مانع حذف بازار و سلب مالکیت میشود
* سیاستمداری که دو قاعده بالا را نشناسد، قدرتش زائل میشود
ما زمانی میتوانیم به شناخت دموکراسی نائل شویم که نقاط قوت و ضعف آن را شناخته باشیم. بزرگترین نقطه قوت آن، کنترل رهبران است. دموکراسی میتواند جلوی دولتمردانی را که قصد حذف اقتصاد بازار یا در بدترین حالت، سلب مالکیت اموال مردم، به بردگی کشاندن انسانها و تحمیل یک جنگ را دارند بگیرد. رهبران انواع دولتها میتوانند یک نظام اقتصادی در بازار ایجاد کنند. این کار فقط نیاز به ایجاد نظام مالکیت خصوصی دارد تا به افراد امکان دهد برای ایجاد هرآنچه ثروت تلقی میشود به یکدیگر انگیزه بدهند. با این حال، بدون دموکراسی «کاملِ» مبتنی بر قانون اساسی، ثروت مردم در خطر مصادره یا استهلاک حاصل از تغییرات هوسبازانه در سیاستهای دولت خواهد بود.
در حالت افراطی، در دولت استبدادی، حاکم مستبدی که بر یک اقتصاد بازار موفق حکمرانی میکند میتواند در جهت مصادره ثروت و کشتن معترضان اقدام کند. به احتمال زیاد، مستبدی که قدرت درک نیروهای مولد بازار و محدودیت برنامهریزی مرکزی را ندارد، در نهایت قدرت را از دست میدهد. او از طریق قوانین نسنجیده، گسترش فساد یا ماجراجوییهای نظامی و اقتصادی بیپروا، حقوق مالکیت را مسدود میکند؛ در نتیجه، انگیزههای تولید را که در نهایت به نفع دیگران است، از بین خواهد برد.
اقتصاد چگونه کار میکند؟
* رابطه اشتغال و تورم و نرخ بهره چگونه شکل میگیرد؟
* نظریههای اقتصادی برای بحران کنونی اقتصاد جهان چه توضیحی دارند؟
* مبنای اختلاف روزنامهنگاران و سياستمداران و اقتصاددانان بر سر بحرانهای اقتصادی چیست؟
اقتصاد كلان با اشتغال و تورم و نرخهاي بهره سروکار دارد: اشتغال و تورم و نرخهای بهره چگونه با هم مرتبط ميشوند و تحتتاثیر سياستهاي پولي و مالي دولت قرار ميگيرند؟ كتاب «اقتصاد چگونه كار ميكند» توضیحی شمرده و موشکافانه درخصوص اقتصاد كلان با هدف کمک به خواننده عادی فراهم ميكند که تخصصی در حوزه اقتصاد ندارد. اين كتاب برخي ايدههاي جديد مطرح میکند و توضيح ميدهد که چگونه به فراسوي اقتصاد كلاسيك و كينزي قدم میگذارد. رويكردي تازه براي ممانعت از پیدایش بحرانهاي مالي آتي ارائه و راهحلهاي سياستگذاری عملیای را بر اساس بنيادی کاملا علمي پيشنهاد ميكند. اين كتاب براي شما است -خواننده عادي- كه ميخواهيد از همه چيز سر در بياوريد.چرا اختلافات زيادي ميان روزنامهنگاران و سياستمداران و اقتصاددانان دانشگاهي درباره علل ركودها وجود دارد؟ چه چيزي در 2008 در مسير اشتباه حركت كرد و چگونه ميتوانيم آن را تصحیح كنيم؟ كينز كه بود و چرا ايدههايش امروزه اهميت دارد؟ نقش سيستم فدرال رزرو و بانك مركزي انگليس و بانك مركزي اروپا در اقتصاد چيست و آنها چگونه زندگي شما را تحت تاثير قرار ميدهند؟ آيا براي دولتهاي سراسر جهان قابلتوجيه است كه صدها ميليارد از دلارها، پوندها و يوروهاي مالياتدهندگاني را هزينه كنند كه مالک آنها نیستند؟ در اين كتاب، به تمامي اين پرسشها با ارائه مثالهایی پاسخ داده میشود.
اقتصاد سیاسی مهاجرت نخبگان ایران
* بررسی جنبههای نظری و عملی مهاجرت نخبگان ایرانی در سالهای 90 ـ 1370
* تاثیر اقتصاد دولتی، بیکاری و دستمزد تحصیلکردگان بر مهاجرت
* نقش ساختهای اجتماعی و سیاسی در تشویق مهاجرت نخبگان
با وجود ظرفیتهای بالقوه فراوان کشور، مهاجرت چشمگیر نخبگان علمی از ایران بهصورت مسالهای نگرانکننده درآمده و روشن است که روند توسعه دانش و فناوری در کشورمان از آثار مخرب این پدیده ناگوار بینصیب نمانده است. مهاجرت به معنای حرکت از مبدأ دفعکننده به مقصد جذبکننده است؛ بنابراین پدیده مهاجرت نخبگان هم در عوامل و زمینههای داخلی یک کشور ریشه دارد و هم در عوامل و زمینههای بیرونی خارج از کشور. امروزه عموم کشورهای در حال توسعه با شدت و ضعف متفاوت با معضل فرار مغزهای خود روبهرو هستند. آمارهای رسمی و غیررسمی ارائهشده درخصوص وسعت و دامنه پدیده فرار مغزها در ایران گویای این واقعیت است که امروزه جریان خروج نیروی انسانی متخصص و برخوردار از سرمایه انسانی بالا و بسیار کارآمدی همچون استادان دانشگاهها، پزشکان، پژوهشگران، مهندسان و...، بهصورت یک معضل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور درآمده و بیمها و نگرانیهای زیادی را در کشور برانگیخته است. البته پدیده فرار مغزها معضلی چند ده ساله بهویژه در کشورهای در حال توسعه است، اما امروز بیم آن میرود که بهواسطه گسترش روندهای جهانیشدن و بهبود وسایل ارتباط جمعی و سهولت سفر، به شکل نگرانکنندهتری کشورهای آسیبپذیر را تهدید کند. در واقع روندهای جهانیشدن در دنیای امروز، بهشکلی آشکار تفاوتهای شرایط کار، زندگی و امکانات شغلی در یک کشور پیشرفته را با یک کشور در حال توسعه بهنمایش میگذارند و با این کار، نیروهای دافعه و جاذبه موثر بر مهاجرت این افراد را تشدید میکنند.
تجارت جهانی و نظام پرداختها
* الگوهاي اساسي تجارت بينالملل کدامند؟
* چه کسی چه کالایی تولید میکند و چرا؟
* تعرفهها چگونه بر تجارت جهانی اثر میگذارند؟
پارهاي از الگوهاي تجاري محتاج توضيح زيادي نيستند. اگر شما در ايالاتمتحده زندگي ميكنيد و قهوه دوست داريد، قهوه شما از برزيل يا كشورهاي ديگر توليدكننده قهوه وارد شده است؛ زيرا در داخل كشور توليد نمیشود. اگر در آلمان يا ايتاليا زندگي ميكنيد، به منابع خارجي براي عرضه سوخت يا روغن موتور اتومبیل شكاريتان وابستهايد. اگر چنين وارداتي قطع شود، آسايش شما يا «درآمد حقیقیتان» بهطور قطع كاهش خواهد يافت. چنانچه همه انواع تجارت از اين نوع بودند يعني هر كشور كالاهایي را توليد ميكرد كه از سوي همه كشورهاي ديگر طالب داشت، اما فقط در آن كشور يافت ميشد، ديگر نيازي نبود كه اقتصاددانان به تشريح و تفسير محاسن تجارت بپردازند يا الگوهاي تجاري را توضيح دهند، چرا كه اينها ديگر بديهيات بودند. هر ساله ميلياردها دلار در تجارت جهاني روي اقلامي نظير قهوه، كروم، مس، چاي، روغن، شكر و ديگر اقلامي صرف ميشود كه طبيعت آنها را تنها در پارهاي از سرزمينها و نه جاهاي ديگر قرار داده است.
چگونه ميتوان به بهترين وجه، به درك ريشههاي منافع حاصله از تجارت دست يافت؟ استراتژي ما در طول اين كتاب اين است كه قبل از آنكه به موارد پيچيده بپردازيم از ساده شروع كنيم. این کتاب میکوشد این مساله را توضیح دهد که چرا و چگونه کالایی از کشوری به کشورهای دیگر میرود و مبنای رفتار بازرگانان و دولتها چیست.
استراتژی سرمایهگذاری در بازار مسکن ایران
* داستان آموزنده درباره نحوه شکلگیری و ترکیدن حباب مسکن
* برخی تحلیلهای نادرست در رابطه با بازار مسکن
* پیشبینی روند ساخت و ساز و سرمایهگذاری و تاثیرآن بر اقتصاد کلان
هدف این کتاب، بررسی بازار مسکن از نگاه سرمایهگذاران فردی، شرکتها، انبوهسازان و سایر فعالان مسکن در بخش عرضه و تقاضا است؛ تا بهترین استراتژی برای نحوه حضور و سرمایهگذاری، خروج از این بازار یا عدم حضور در آن، با هدف کسب بهترین بازدهی برای سرمایهگذار یا خریدار مصرفی از یکسو و عرضهکننده (سازنده) از سوی دیگر تدوین شود. کتاب میخواهد با دید واقعبینانه بررسی کند، چه میزان بازدهی از سرمایهگذاری در بخش مسکن ایران بهصورت تاریخی حاصل شده است و احتمالا روند تحولات در سالهای آتی چگونه خواهد بود.
بر این اساس، با نگاه به عوامل درونی و برونی تاثیرگذار بر این حوزه، مكانیزم تحولات بازار مسکن مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. تلاش شده است در اکثر تحلیلها، از هر دو جنبه کیفی و کمی استفاده شود .
به این ترتیب کتاب سه دسته مخاطب دارد:
• سازندگان و عرضهکنندگان شخصی و شرکتی در حوزه مسکن
• خریداران و سرمایهگذاران شخصی و شرکتی در حوزه مسکن
• صنایع و فعالان اقتصادی وابسته به بخش مسکن مانند بانکها و عرضهکنندگان کالا و خدمات
بخش مسکن
77خطای سرمایهگذاری
* بررسی خطاهایی که باهوشها نیز مرتکب میشوند و راههای پرهیز از آنها
* بزرگترین تهدید برای سرمایهگذاریِ هر کسی خود اوست!
* راه و رسم باهوشهایی مانند خودتان را که کاری مشابه شما میکنند بشناسید
در سرمایهگذاری، اطلاع صرف از چگونگی عملکرد بازار، اختصاص درست و به موقع سرمایهها و چگونگی انتخاب حاملهای سرمایهگذاری هیچ گاه کافی نیست. لازم است بدانیم چگونه تمایلات طبیعی انسانی و رفتارهایمان بر تصمیمات سرمایهگذاری تاثیر میگذارند. حوزه سرمایهگذاری رفتاری به ما کمک میکند تا چنین ارتباطی را به درستی درک کنیم و در نتیجه به سرمایهگذاران کمک میکند تا سرمایهگذاری بهتری انجام دهند و برنامههایی را که در ذهن دارند به خوبی پیش ببرند.
در این کتاب فهرستی از 77 خطا در سرمایهگذاری که از رفتارهای ما بهطور مستقیم یا غیرمستقیم نشات میگیرد، ارائه شده است. بهعنوان مثال، کتاب به ما متذکر میشودکه اعتماد به نفس بیش از حد، ما را به سمت تصمیمات نادرست در بازار سرمایهگذاری هدایت میکند. بخش بزرگی از این اعتماد به نفس کاذب ناشی از چارچوب فکری است که برای خود تنظیم میکنیم. زمانی که من ترغیب میشوم بهواسطه خرید یک سهام خاص که در تلویزیون برای آن تبلیغ میشود، در بازار راه پیدا کنم، از خودم سوال میکنم «فرد احمقی که در طرف دیگر این معامله قرار دارد چه کسی است؟ چنانچه من خریدم را به این دلیل انجام میدهم که از بالارفتن قیمت آن سهام مطمئن هستم، آن احمقی که میخواهد آن را بفروشد چه کسی است؟ در هر معاملهای یک فرد نادان وجود دارد و این افراد نادان سرمایهگذارانی هستند که در موقعیت خاص هزینه نادانی خود را پرداخت میکنند.»
تفکر استراتژیک
* ضرورتهای کسب و کار در جهان امروز کدامند؟
* چه چیزی استراتژی را «استراتژیک» میکند؟
* رهبران اثربخش بر کسبوکار چه تاثیری میگذارند؟
این کتاب، علاوه بر اعطای نقش برجسته به مدیران و تفکر مدیریتی در فرآیند مدیریت استراتژیک، دو مضمون دیگر را نیز در کانون توجه قرار میدهد: ماهیت پویا و دائم التغییر محیطهای کسبوکار و ارزش دانش و یادگیری سازمانی. از این رو بر ماهیت پویای محیطهای کسبوکار تمرکز میکنیم که تغییر واقعیتی از زندگی در دنیای کسبوکار است و عمده موفقیت سازمانی بر توانایی مدیران در پیشبینی و واکنش در قبال تحول در صنعت متکی است. افزون بر آن، سازمانهای کسبوکار دیگر ناگزیر از یادگیری و کسب دانش جدید هستند، ولی همچنین باید دارای ساختاری باشند که بهطور اثربخش دانش و اطلاعات را از دارندگان آنها به نیازمندان آنها منتقل کند. در پایان هر فصل، توضیح میدهیم که چگونه مواد آن فصل با این مضامین مرتبط میشوند. در سرتاسر کتاب، نه تنها ایدهها و مفاهیم را معرفی میکنیم؛ بلکه تصاویر فراوانی از این مفاهیم را ارائه میکنیم تا نشان دهیم چگونه این مفاهیم را میتوان در وضعیتهای واقعی کسبوکار بهکار برد و درک و یادگیری را تقویت کرد. در عین اینکه مثالهای بسیاری از دنیای معاصر ارائه میکنیم، مثالهای تاریخی را نیز عرضه کردهایم چون باور داریم که این مثالها حقایقی کهنه نشدنی را فراهم میسازند که با وقایع امروز هم کاملا مرتبط هستند. سرانجام، پایان هر فصل دربرگیرنده قسمت «پرسشهای کلیدی برای مدیران» است که در آن از خوانندگان میخواهیم مهمترین نظرات عرضهشده در فصل را انتخاب کنند و آنها را در وضعیتهای واقعی شرکت بهکار بندند. دانشجویانی که در شرکتها کار کردهاند میتوانند این پرسشها را بر وضعیت آن شرکتها تطبیق دهند.
آرشيو مطالب...