ثبت نام | ورود
English
امروز دوشنبه 1403.2.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
معماری و شهرسازی

بامهای سبز به عنوان اکوسیستم شهری: سازه­های اکولوژیکی، کارکرد و خدمات آن

چکیده مقاله: "بامهای سبز به عنوان اکوسیستم شهری: سازه­های اکولوژیکی، کارکرد و خدمات آن"

“Green Roofs as Urban Ecosystems: Ecological structures, Functions, and services”

ERICA OBERNDORFER, Jeremy Lundholm…

American Institue of Biological Sciences

ترجمه: ناصر صامتی            درس: نوآوری        استاد: جناب آقای دکتر روانشادنیا

بامهای سبز (بامهایی که روی آنها سبزی و گیاهان کاشته می شود) کمکهایی ارزنده به اکوسیستم می نماید از قبیل کنترل آب بارانهای سیل آسا، تنظیم بهتر دمای ساختمانها، کاهش اثر جزیره گرمای شهر و افزایش محل سکونت زندگی وحوش. این مقاله منافع اشاره شده را مرور نموده و عوامل زنده و غیر زنده را مورد آزمایش قرار می دهد تا تأثیر آن را بر کل اکوسیستم مشخص نماید. در این مقاله بر پتانسیل زندگی جانداران داخل خاک، گیاهان و عکس العمل بین ساختار جامعه و اکوسیستم تأکید شده است. تحقیقات بیشتر درباره فناوری بام سبز باید اثرات این فناوری را با فناوریهای دیگر با هدف مشابه مقایسه نماید و نهایتاً روی برآورد منافع بسیار آن روی مناظر طبیعی و بطور کلی منافع مالی آن متمرکز شود. بامها حدود 30 درصد سطوح افقی ساخته شده شهری را تشکیل می دهند و از نظر جریان انرژی و آبهای سطحی بسیار مهم می باشند. کاشتن گیاهان روی بامها می تواند اثرات منفی ساختمانها روی اکوسیستم محلی و مصرف انرژی را کاهش دهد. بامهای سبز عایق صوتی نیز محسوب می شوند و باعث طول عمر پشت بام نیز میگردند.. اگر چه بامهای سبز در ابتدا پر هزینه تر از بامهای معمولی می باشند ولی در دراز مدت با صرفه جویی در انرژی مورد نیاز ساختمان و همینطور منافع زیست محیطی آن این هزینه اضافی جبران می شود.

در این مقاله تاریخچه استفاده از بامهای سبز ارائه شده است که از دوران باستان تا کنون سابقه داشته است.

گیاهان مناسب برای این بامها می بایستی در مقابل شرایط سخت مقاوم بوده، کوتاه، دارای فرم گسترده یا فشرده، برگهای همیشه سبز و بادوام، شاخه دار و برگهای با طراوت و ظرفیت ذخیره آب داشته باشند.

ضخامت مناسب خاک برای این منظور 7 تا 15 سانتی متر می باشد که گروه گیاهان بیشتری با شرایط فوق الذکر در این محدوده ضخامت خاک می توانند رشد کنند. گیاهان بومی، عموماً بهترین گزینه برای این کار می باشند زیرا سازگاری آنها با آب و هوای محل ساختمان بیشتر است.

لایه های تشکیل دهنده این سقف به ترتیب از بالا به پایین عبارتند از گیاه، ریشه گیاه، عضو فیلتر کننده (صافی)، لایه دریناژ، لایه ضد آب مانع نفوذ ریشه، عایق رطوبتی و سازه اصلی سقف. در این مقاله نمودارهایی برای مقایسه میزان کاهش سیلاب و جریان گرما در تابستان ارائه شده است. از این راهکار می توان در کلانشهرها برای کاهش آلودگی هوا (از طریق افزایش سطح فضای سبز) و کنترل سیلاب استفاده نمود و در مناطق با آب و هوای خشک و کویری مانند یزد می توان جهت کاهش دمای محیط از طریق بالا بردن میزان رطوبت هوا و کاهش مصرف انرژی برای سرمایش ساختمانها بهره برد.

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44