ثبت نام | ورود
English
امروز يکشنبه 1403.10.2 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
حمل و نقل

سفرهای نوروزی ، باز هم مبتنی بر جاده و وسایل حمل و نقل شخصی

با به پایان رسیدن هفته نخست تعطیلات نوروزی رسما دور نخست مسافرت‌ها در ایام تعطیل به آخر رسید و در حالی که از ماه‌ها قبل تلاش شده بود وسایل حمل و نقل عمومی در این سفرها محوریت پیدا کنند اما همچنان نگاه بخش عمده‌ای از مردم به جاده‌ها و وسایل شخصیششان دوخته شده است.

،برمبنای آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در هفته نخست فروردین چند ده میلیون سفر جاده‌ای ثبت شده و دوربین‌های تردد شمار بیش از 130 میلیون تردد را ثبت کرده‌اند.

این رقم بیش از هر چیز نشان از آن دارد که همچنان خانواده‌های ایرانی ترجیح می‌دهند سفرهای خود را به جای وسایل حمل و نقل عمومی بر محور وسایل نقلیه شخصی خود برپا کنند.

هرچند این انتخاب از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود و سازمان راهداری از چندی قبل اعلام کرد با بهسازی برخی مسیرها و البته علامت گذاری ایمن سازی جاده‌ها به استقبال موج سفرهای نوروزی می‌رود اما این انتخاب در شرایطی که وزارت راه بارها اعلام کرده در تلاش است قطار را جایگزین خودروهای شخصی کند قدری اجرایی شدن برنامه‌های آینده را با دشواری همراه می‌کند.

آزادراه کرج- تهران، آزادراه کرج-قزوین، آزادراه تهران- کرج، آزادراه قزوین-کرج، آزادراه تهران-قم، آزادراه قم-تهران، آزادراه قزوین-زنجان (کنارگذر)، آستانه-لاهیجان، ساری-قائمشهر، آزادراه زنجان-قزوین که 10 محور پر تردد کشور به حساب می‌آیند در حالی در طول روزهای گذشته از تمام ظرفیت خود برای پوشش سفرهای نوروزی استفاده کرده اند که راه‌آهن به عنوان اصلی ترین جایگزین مطرح برای جاده‌ها با وجود ظرفیت محدود نسبت به جاده هنوز در بخشی از مسیرها بلیت به فروش نرفته ثبت کرده است.

ایمنی بالا و صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت دو عاملی است که وزارت راه را بیش از هر زمان دیگری نسبت به توسعه حمل و نقل ریلی مصمم کرده و کلید زدن راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان، برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد و یا سرمایه گذاری برای استفاده از فن آوری‌های نوین در کنترل قطارها نشان از‌ آن دارد که این عزم بسیار جدی است.

با وجود این اما قطار هنوز در بین گزینه‌های مسافرتی جزو انتخاب‌های نخست به حساب نمی‌آید. سرعت پایین سیر در این حوزه نسبت به سفرهای هوایی از یک سو و البته دسترسی محدود خطوط ریلی به مسیرهای مختلف نسبت به جاده‌ها دو عاملی است که رقابت را در این حوزه برای قطارها به شدت دشوار کرده است.

با وجود طراحی روشهای مختلف نظارتی برای کنترل سوانح جاده‌ای و البته کاهش رقم این تصادفات در طول سالهای گذشته همچنان جاده‌ها در طول سال هزاران ایرانی را به کام مرگ می‌کشانند و گزینه‌های جایگزین نیز توان رقابت با آن را ندارند. همان طور که در هفته نخست اتفاق افتاد به نظر می‌رسد جاده‌ها صدرنشین هفته دوم تعطیلات نوروزی نیز باشند و قطار تا آینده‌ای نزدیک توان نزدیک شدن به این سفرهای چند ده میلیونی را نخواهد داشت.

ایسنا



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 40