ثبت نام | ورود
English
امروز يکشنبه 1403.10.2 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
حمل و نقل

دگردیسی حمل و نقل ریلی انگلستان
شادی آذری: سیستم ریلی انگلستان یکی از قدیمی ترین سیستم‌های ریلی جهان است. نخستین لکوموتیو جهان در سال 1825 در انگلستان به راه افتاد. در آن ایام بخش اعظم مدیریت مسیرهای ریلی بر عهده شرکت «نتورک ریل» بود که در سال 2014 طول مسیرهای تحت مدیریت آن به 15753 کیلومتر رسید. روند رو‌به رشد استفاده از قطار در انگلستان هر روز بیش از پیش تقویت می‌شود.

امروز صنعت ریلی سالانه تا 1/ 10 میلیارد پوند از اقتصاد انگلستان را به خود اختصاص می‌‌دهد. این صنعت همچنین 216000 فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌کند و 4 میلیارد پوند درآمدهای مالیاتی برای این کشور به بار می‌آورد. از نظر زیست محیطی نیز این صنعت سالانه مقدار 7/ 7 میلیون تن از میزان آلاینده دی‌اکسید‌کربن در این کشور می‌کاهد. آمارها نشان می‌دهد که با توجه به ایمنی بیشتر سفرهای ریلی در مقایسه با سایر انواع سفرها، این صنعت از سالانه 865 سانحه منجر به مرگ یا جراحت شدید جلوگیری می‌کند و به این ترتیب از 308 میلیون پوند هدر روی هزینه‌های صنعتی، درمانی و اجتماعی پیشگیری می‌کند.

تعداد سفرهای مسافری که با قطار در این کشور انجام شد، بین سال‌های 2013 تا 2014 به حدود 6/ 1 میلیارد سفر رسید. از سوی دیگر در همین مدت وزن باری که با قطار جابه‌جا‌ شد، در معیار تن در هر کیلومتر تا نزدیک به 6 درصد افزایش یافت. سفرهای مسافران قطار انگلیس هم بین سال 2013 تا 2014 رکورد افزایش 9/ 2 درصدی را بر جا گذاشت و به یک میلیارد و 654 میلیون سفر رسید. طی دوره 2009 تا 2010 تعداد سفر‌های مسافربری قطار در انگلیس یک میلیارد و 65 میلیون سفر بود که این رقم طی دوره 2010 تا 2011 به یک میلیارد و 107 میلیون سفر رسید و در دوره بین سال‌های 2011 تا 2012 به یک میلیارد و 171 میلیون سفر افزایش یافت.

مقامات صنعت ریلی انگلستان برای تامین ظرفیت‌های لازم برای پاسخگویی به تقاضاهای موجود و تداوم رشد در آینده سیاست افزایش قابل توجه در سرمایه‌گذاری‌های ریلی را در پیش گرفته‌اند و این تصمیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را نیز در این بخش کلیدی اقتصاد انگلستان فراهم آورده است.

این در شرایطی است که سال‌ها سیستم ریلی انگلستان با معضل کمبود سرمایه‌ مواجه بود و طرح‌هایی تحت عنوان «مشارکت بخش خصوصی و دولتی» به اجرا درآمد تا مدرن‌سازی و به روزرسانی دراز مدت کل شبکه ریلی انگلستان را تحت پوشش قرار دهد. نخستین بار در سال 2003 طرح مشارکت بخش خصوصی و دولتی با هدف تعمیر و به روزرسانی سیستم ریلی توسط دو کنسرسیوم به نام‌های مترونت و تیوب لاینز به اجرا در آمد. هر یک از این دو کنسرسیوم مسوولیت بخشی از خطوط را بر عهده گرفتند.

پس از آن مالکیت هر دو کنسرسیوم به شرکت «تی اف ال» منتقل شد. این رویداد برای مترونت در سال 2008 و برای تیوب لاینز در سال 2010 به‌وقوع پیوست. برنامه زمان بندی نوسازی سیستم ریلی انگلستان کمی تغییر کرد و طرح جدید به روزرسانی سیستم‌های سیگنال دهی با فناوری «بمباردیر سیتی فلو650» و نوسازی 150 ایستگاه را شامل می‌شد. در این طرح ریل‌ها نیز تعویض شدند. تا سال 2013، خطوط مسیر متروپلیتن لاین با 58 قطار جدید بمباردیر شامل 464 واگن تجهیز شد و در سال 2014، تعداد 53 قطار جدید در مسیر همراسمیت وسیتی لاین و سیرکل لاین با 371 واگن به این سیستم افزوده شد. تاریخ به‌روز‌رسانی سایر مسیرها تا سال 2018 به مرحله تکمیل خواهد رسید.

هم‌اکنون انگلستان دارای هجدهمین شبکه ریلی بزرگ در جهان و پنجمین شبکه ریلی پر‌تقاضا در جهان است. گر چه بسیاری از خطوط ریلی این کشور در قرن بیستم بسته شدند، اما همچنان یکی از پر ازدحام ترین شبکه‌های ریلی جهان را داراست. تعداد خدمات ریلی انگلستان 20 درصد بیش از خدمات ریلی فرانسه و 60 درصد بیش از این خدمات در ایتالیا، اسپانیا و سوئیس است.

فرآیندهای خصوصی‌سازی و کاهش یارانه بلیت قطارها منجر به افزایش دو برابری تعداد سفرهای قطار شد و آن را از 801 میلیون سفر در سال 1997 به 65/ 1 میلیارد سفر در سال گذشته رساند. اما برخی سوانح و تصادفاتی که در مسیرهای ریلی انگلستان به‌وقوع پیوست، تا حدود زیادی وجهه آن را خدشه دار کرد. از جمله این حوادث می‌توان به سانحه هتفیلد اشاره کرد که در آن ترک‌های میکروسکوپی ریل‌ها موجب انحراف قطار از مسیر شد. این باعث شد که شرکت ریل ترک بیش از 1200 مورد محدودیت سفر با قطار را به‌‌صورت اضطراری اعمال کند تا طرح جایگزینی زیرساخت‌ها را به اجرا درآورد. براساس اعلام آژانس قطارهای اروپا، با معیار تعداد حوادث مربوط به ایمنی، در سال 2013 بریتانیا دارای امن ترین شبکه ریلی اروپا بود.

قطارهای پر سرعت برای نخستین بار با سرعت بیش از 200 کیلومتر بر ساعت در دهه 1970 به سیستم ریلی انگلستان افزوده شدند و استفاده از آنها در قالب دو پروژه توسعه ریلی به‌طور موازی در دستور کار قرار گرفت. نسل جدید قطارهای پر سرعت در سال 2003 با سرعت 300 کیلومتر در ساعت کار خود را در انگلستان آغاز کردند. توسعه مسیر این قطارها تا جایی ادامه یافت که اکنون قطارهای پر سرعت، انگلستان را به سایر کشورهای اروپایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن متصل می‌کنند.


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/953909/#ixzz3qB0y8H98

آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 40