ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت مالی پروژه

صندوق های زمین و مسکن

کارشناس مسکن گفت: در صورت صدور مجوز‌های ذی‌ربط از سوی سازمان بورس، صندوق زمین و مسکن در نیمه دوم سال راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
  "مهدی روانشادنیا" مهمان برنامه زنده "گفتگوی ۱۸:۳۰" شبکه خبر درباره راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان گفت: صندوق‌های زمین و مسکن از جمله ابزار‌هایی است که برای تأمین مالی در بخش مسکن وجود دارد و در بازار سرمایه به رسمیت شناخته شده است.

وی با اشاره به مصوبه سال ۱۳۸۶ درباره آئین‌نامه‌ صندوق‌های زمین و مسکن افزود: روش کار صندوق به این ترتیب است که ابتدا یک پروژه ساختمانی تعریف می‌شود و بر اساس تعداد واحد مسکونی، تجاری، اداری و هرنوع کاربری که مدنظر توسعه گر است مسکن ساخته می‌شود.

کارشناس مسکن ادامه داد: برای این پروژه ۸ رکن در بازار سرمایه ورود می‌کنند و با سرمایه‌های خردی که از مردم جذب می‌کنند آن پروژه ساختمانی را به سرانجام رسانده و می‌فروشند.

روانشادنیا با بیان اینکه مردم با هر مبلغی می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و به نوعی در آن پروژه ساختمانی شریک شوند، گفت: زمانیکه این پروژه به بهره‌برداری رسید واحد‌ها فروخته می‌شوند و افراد سرمایه‌گذار از محل سودش منتفع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بورس ابزار مناسبی برای تأمین سرمایه و توسعه مسکن کشور است، گفت: تحول در تأمین مسکن کشور با افزایش تعداد صندوق‌های زمین و ساختمان میسر است.

این کارشناس مسکن افزود: هم‌اکنون تنها دو صندوق فعال در فرابورس وجود دارد.

به گفته وی، در صورت صدور مجوز‌های ذی‌ربط از سوی سازمان بورس، صندوق زمین و مسکن در نیمه دوم سال راه‌اندازی می‌شود.

روانشادنیا افزود: صندوق‌ها باعث شفافیت می‌شوند و اطمینان‌خاطر را به افراد سرمایه‌گذار می‌دهد که در پروژه‌ای سودآور سرمایه‌گذاری می‌کند.
 
صندوق‌های املاک و مستغلات راه‌اندازی می‌شود

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار بورس کالای ایران در ادامه به‌صورت تصویری در این برنامه حضور یافت و گفت: این صندوق‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن از گذشته در مجمع بازار سرمایه راه‌اندازی شده بود، اما به علت محدودیت‌های مقرراتی که وجود داشت تنوع و تعداد این صندوق‌ها افزایش پیدا نکرد و از آن استقبال نشد.

وی افزود: بعد از اصلاحاتی که در آئین‌نامه‌های این صندوق‌ها صورت گرفت و بخشی از آن موانع درخصوص انتقال دارایی‌های دولت به داخل این صندوق‌ها بود و بخشی دیگر در خصوص مالیات نقل و انتقال این دارایی‌ها بود که رفع شد.

ناصرپور گفت: از این پس با توجه به پروژه‌هایی که برای این صندوق‌ها تعریف شده کار دنبال می‌شود که البته باید پروژه‌های مناسبی باشند تا بشود آنها را در قالب صندوق‌های زمین و ساختمان (مسکن) اجرا کرد.

وی افزود: اقدامی که اخیرا به منظور گسترش حضور بخش مسکن در بازار مسکن پیگیری می‌شود راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات است که اساسنامه و آئین‌نامه آن در سازمان بورس در حال تدوین و پیگیری است.

معاون توسعه بازار بورس کالای ایران گفت: هم‌اکنون با ۳ موضوع مواجه هستیم، یکی صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات و اوراق سلف موازی استاندارد است.


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49