با اتکال به قدرت لا یزال الهی و در سایه توجهات حضرت ولیعصر (ع) و
اراده و عزم مدیران پروژه و ساخت و اعضاءانجمن و تلاش عالمانه آنان و بر اساس
اصول اسناد فرادستی ، انجمن مدیران پروژه و ساخت خراسان رضوی به عنوان تشکلی صنفی
کارفرمایی در افق چشم اندازسال ۱۴۰۴ نهادی است :
“فعال ، مسئولیت پذیر ، متخصص در مدیریت پروژه ، رضایتمند ،
برخوردار از وجدان کاری ، منضبط و دارای روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی ، معتقد
به نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن .”*
که اکثریت مدیران پروژه و ساخت استان خراسان رضوی و تشکل های مرتبط را تحت پوشش
خدمات و فعالیت های خود قرار داده و از نظر تعداد اعضاء سطح خدمات و رضایت مندی
اعضاء در جایگاه های برتر از سازمان ها و نهادهای دولتی و مردمی دیگر قرار دارد
. عضویت در انجمن امتیاز مهمی از نظر اجتماعی خواهد بود که کارفرمایان و مدیران پروژه
برای کسب آن تلاش خواهند کرد . اعضاء انجمن با دریافت خدمات علمی، مشاوره ای ،
حقوقی و تخصصی با رشد قابل توجه در فعالیت اقتصادی خود معرف موفقیت انجمن خواهند
بود . مردم و دولت به انجمن با دیده احترام و اعتماد خواهند نگریست که در رسیدن
جامعه به اهداف بلند چشم انداز ۱۴۰۴ نقش موثر و مهم برای آن قائل هستند .
عضو انجمن با تلاش در جهت افزایش میزان دستیابی به اهداف پروژه ها و طرح ها و
ارتقاء دانش مدیریت پروژه ، ایجاد اشتغال پایدار در عرصه های اقتصادی از طریق
اجرای طرح ها و پروژه های ملی را دین خود به جامعه می داند و بهره خود از
سرمایه گذاری را راهی برای گسترش قابلیت ایجاد اشتغال در واحد خود قلمداد می کند
. خدمت به مردم به عنوان مخاطبین نهایی پروژه ها و جلب رضایت ذینفعان پروژه را
سرلوحه اهداف کاری و تخصصی قرار می دهد و با قبول مسئولیت های اجتماعی در رسیدن
جامعه به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ ایفاء نقش می نماید .انجمن از طریق تعامل مدبرانه
و هماهنگی با سایر نهادهای مردمی ، تشکل های صنفی و تخصصی ، نهادهای دولتی و رسمی
را تا رسیدن به ” کشوری توسعه یافته تا جایگاه اول اقتصادی علمی و فن آوری
در سطح منطقه و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل ” یاری می نماید
.*
انجمن با تعیین خطی و مشی سالانه و ابلاغ آن به اعضاء و هدایت و نظارت برای
ایجاد ساز وکارهای مدیریتی به منظور رسیدن به اهداف و چشم انداز ۴ ساله ، توان و
قابلیتهای فراوان و متفرق را به نیروی متراکم و هوشمند در راستای اهداف انجمن
تبدیل خواهد نمود .
انجمن در عرصه های اجتماعی و سیاسی در هیچ جناح بندی سیاسی وارد نمی شود و به
عنوان بازویی برای ارتقاء فعالیت های سازندگی و تخصصی به ایجاد شور اجتماعی و
مشارکت مدنی اعضاء کمک می نماید .
برای نیل به چنین چشم اندازی این برنامه اولین گام خواهد بود و گامهای بعدی در
زمان مناسب و براساس پیشرفت این برنامه تنظیم خواهد شد .
مأموریت
|
انجمن مدیران پروژه و ساخت خراسان رضوی برای نیل به اهداف چشم
انداز چهار ساله بر اساس مبانی نظام فنی _ اجرائی کشور و شعار محوری آن یعنی
حرکت از مهندسی به مدیریت، ماموریت های زیر را برای خود تعریف می نماید .
۱ - ایجاد همبستگی سازمانی در بین مدیران پروژه و ساخت و تشکل های تحت پوشش به
منظور تشکیل سازمانی وسیع با کارکردهای موثر برای اجرای برنامه های عملیاتی .
۲ - بررسی زمینه ایجاد کار گروه های تخصصی تحت پوششکارفرمایی جدید و گسترش
عددی و امکان همکاری انجمن های همگن .
۳ - تثبیت موقعیت کار گروه های تحت پوشش در حوزه های تخصصی و حرفه ای و در
ارتباط با سازمان های نظارتی و دولتی در سطح استان و کشور .
۴ - زمینه سازیهای لازم برای ارتقاء سطح دانش و اطلاعات اعضاء در جهت درک
موقعیت و نقش مدیران پروژه و ساخت و
هدایتگری پروژه ها تا رسیدن به موفقیت های ملموس شغلی و اجتماعی در مدیریت
پروژه ها .
۵ -ایجاد ساختار و نظام مدیریت کارا ، کم هزینه ، منعطف و هوشمند در انجمن وکارگروه
های تحت پوشش به منظور اجرای برنامه های عملیاتی .
۶ - همکاری و تعامل سازنده با نهادهای رسمی و دولتی و ایجاد سازوکار گردش
اطلاعات شفاف ، بروز و قابل اعتماد و ارائه گزارش های مستند و علمی از شاخصهای
مدیریتی پروژه ها قابل تعریف در انجمن به مخاطبین درون سازمان و بیرون سازمان .
۷ - ایجاد سازوکار تامین درآمدهای پایدار برای اعضاء به نحوی که برنامه های
عملیاتی انجمن را تا رسیدن به اهداف پشتیبانی نماید .
۸ - ایجاد سازوکار آموزش و پژوهش به منظور تولید علم و رشد ظرفیت های علمی
موجود در کار گروههای تخصصی و طرح معضلات فنی و تخصصی در مراکز علمی و پژوهشی
و بهره برداری از ظرفیت های برون سازمانی در این خصوص .
۹ - بستر سازی ورود فن آوری های نوین برای استفاده مدیران پروژه ها در جهت
ارتقاء کیفیت و کمیت شاخص های موفقیت پروژه ها .
باورها
انجمن مدیران پروژه و ساخت خراسان رضوی بر این باوراست قابلیت ها
و امکانات بالقوه ای که در نظام فنی و اجرائی کشور ( مصوب سال ۱۳۸۵) برای
فعالیت مدیران پروژه و ساخت در نظر گرفته چنان است که با بسیج مدیران و نیروهای
متخصص در مدیریت و اجراء طرح ها و متعهد و وفادار به ارزشها و آرمانهای الهی
امکان دستیابی به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ در همه زمینه های تعریف شده میسر است و
در این مسیر همیاری همهی اعضاء با انباشت فنی ، وجود سرمایه های گسترده
انسانی و تجربی و فراگیری در طبقات مختلف اجرائی و فنی بالاترین ظرفیت را برای
ایفاء نقش در زمینه ارتقاء سطح کیفی بازدهی پروژه ها دارند.
انجمن بر این باور است که ویژگیهای شخصیتی مدیران پروژه و حضور فعال در عرصه
تولید وعمران تحمل مسائل و مشکلات عدیده در سالهای اخیر از آنان عناصری سخت
کوش ، حرفه ای ، قابل اعتماد و توانمند ساخته است ، تا بیش از هر طبقه اجتماعی
آماده قبول مدیریت طرح های گوناگون اجتماعی از طریق دانش مدیریت پروژه و یاری
رسانی به اهداف اجتماعی و فرهنگی طرح های سازنده کشورباشند .
انجمن بر نهادهای رسمی و دولتی به دیده همکاری و نه بدیده مقابله می نگرد ، به
ذینفعان پروژه و مردم بدیده احترام و ولی نعمت می نگرد و موثرترین راه برای
جلب نظر حضرت حق را در رضایت مردم و در عرصه بازار رضایت مشتری می داند .
انجمن در تمامی تصمیمات و اقدامات خود در چارچوب ارزش های اخلاقی و قوانین
موضوعه عقلاییعمل می کند . انجمن معتقد است برای برون رفت از بن بست در عرصه سازندگی
راهی به جز ارتقاء سطح دانش مدیریتی و تخصصی و مهارت های شغلی ، ایجاد چرخه
تولید علمی و مآلا افزایش تجارب ارزشمند به عنوان ثروت ملی وجود ندارد .
استراتژی های پشتیبان
استراتژی های پشتیبان ، زمینه فعالیت انجمن را فراهم می کنند .
۱ – تثبیت :
انجمن برای ورود به قلمرو فعالیتهای خود نیاز به تثبیت وضعیت و جایگاه دارد ،
به نحوی که از ادامه و آینده فعالیت های خود اطمینان داشته باشد ، برای تثبیت
موقعیت دواستراتژی اتخاذ می شود .
الف- استراتژیهای تثبیت :
سال اول:
۱ – کسب وجه اجتماعی ، رسمی و حرفه ای
۲ – تامین منابع مالی و سرمایه ای پایدار و مطمئن
۱ – تثبیت اعتبار قانونی
۲ – معرفی انجمن به مراکز و نهادهای دولتی و نظارتی و تشکل های تخصصی مرتبط و
افراد کلیدی
۳ – شناسایی ظرفیتهای انسانی ، فنی و مالی کارگروه ها و انجمن های تحت پوشش
۴ – بررسی امکان همکاری با انجمن های همگن
۵ – معرفی انجمن به مراکز و نهادهای مردمی
۶ – طراحی وب سایت کانون و تنظیم روابط باتشکل هاو انجمن های ذیربط از طریق
سایت
۷ – دریافت درصد حق عضویتهای اعضاء تحت پوشش
۸ – شناسایی تامین منابع پایدار و نیازهای سالانه
سال دوم :
۱ – معرفی انجمن به مراکز و نهادهای خارجی منطقه ای و بین المللی مرتبط
۲ – طراحی وب سایت به زبان انگلیسی
۳ – تعمیق ارتباط با مراکز و نهادهای دولتی و نظارتی و نهادهای رهبری و افراد
کلیدی
۴ – تهیه ساختمان اختصاصی ثابت برای استقرار سازمان انجمن
۵ – تبیین سازگار حضور اجتماعی
۶ – ایجاد مکانیسم دریافت کمک های داوطلبانه اعضاء
۷ – کسب درآمدهای پایدار از طریق ارائه خدمات قابل فروش درون سازمان و بیرون
سازمان پایه .
سال سوم :
۱ – تعمیق ارتباط با مراکز و نهادهای خارجی منطقه ای و بین المللی مرتبط
۲ – دریافت مجوز برای برگزاری حداقل دوره کافی آموزشی در رشته های تدوین شده در کارگروه
های تخصصی تحت پوشش
۳ – هدایت و یاری مدیران پروژه و تشکل های تحت پوشش برای استقرار نظام مدیریت
کیفیت و نهادینه کردن ارتباط آنان با انجمن
۴ – ورود به عرصه مشارکت اقتصادی درپروژه ها و طرحهای سودآور در قالب کنسرسیومهای
اقتصادی با انجمن های تحت پوشش و سایر افراد و سازمانهای اقتصادی
سال چهارم :
۱ – دریافت امتیاز و اختیارات لازم برای استقلال در قانون روابط کار و تامین
اجتماعی و خدمات درمانی
۲ – اخذ اختیارات لازم برای تمرکز دریافت مالیات ، عوارض قانونی و کلیه وجوه
دولتی
۳ – زمینه سازی ورود مدیران پروژه به بازار مالی (بورس) سرمایه گذاری داخلی و
خارجی
ب- اداره
انجمن برای نیل به اهداف و انجام ماموریت خود نیاز به ساختاری برای اداره امور
و فعالیت ها دارد .
استراتژیهای اداره
۱ - اخذ اختیارات لازم از مجمع عمومی و اصلاح اساسنامه در صورت لزوم
۲ - بهره گیری از نظام مدیریت استاندارد
۳ - اجرای اقدام های کلیدی ساختار سازمانی مورد تاکید در اساسنامه
سال اول :
۱ -تشکیل مجمع عمومی و اصلاح احتمالی اساسنامه و تصویب برنامه استراتژیک در
مجمع عمومی
۲ -شناسایی نظام مدیریت استاندارد مناسب وروش ارزیابی موفقیت برنامه در هر سال
و کل دوره
۳ -اجرای مفادی از اساسنامه که به ایجاد ساختار سازمانی ، شکل گیری ارکان اصلی
و استقرار افراد در پستهای سازمانی و شرح وظایف اشاره دارد .
۴ -شناسایی اختیارات قابل دریافت از سازمان های استانی ، کشوری و سازمان های
خارجی بین المللی
۵ -طراحی و اجرای ساختار شبکه ای در ارتباط با اعضاء حقیقی و حقوقی تحت پوشش و
تفویض اختیارات و مسئولیت ها و نظارت بر عملکرد آنان
سال دوم :
- اجرا و استقرار نظام مدیریت استاندارد بر مبنای استانداردهای
بین المللی مدیریت پروژه و ساخت
- اخذ اختیارات از سازمانها و نهادهای حکومتی و سازمانهای
خارجی بین المللی
- توزیع اختیارات اخذ شده در ساختار شبکه ای انجمن های تحت
پوشش
- اجرای سازگار کنترل و نظارت بر برنامه های استراتژیک اعضاء
حقیقی و حقوقی تحت پوشش و روند فعالیتهای آنان
سال سوم و چهارم:
تکمیل و دسترسی کامل اهداف برنامه استراتژیک
قلمرو
انجمن در حوزه تفکر و اندیشه قلمروی ملی و جهانی دارد و با این نگرش
در حوزه نفوذ خود استان خراسان رضوی عمل می کند .
قلمرو فعالیتهای انجمن در :
۱ – خدمات مشاوره ای و آموزشی به اعضاء تحت پوشش (و سایر متقاضیان در صورتی که
منافع انجمن را تامین نماید )
۲ –هر حوزه ای که منافع مشروع اجتماعی و اقتصادی اعضاء را در مقابل موانع و
تهدیدهای مختلف تامین نماید .
۳ –تاثیر بر نگرش و سیاستهای افراد و مراکز مهم در سطح شهر ، استان کشور .
۴ – ارتباط با سازمان ها و مراکز مشابه و مرتبط در سراسر جهان با حفظ حدود
امنیتی و قانونی .
۵ –عرصه های اجتماعی تا آنجائیکه وارد جناح بندی های سیاسی نشده و اقتدار ،
استقلال و عزت انجمن را در مقابل سایر نهادهای اجتماعی حفظ نماید .
|
اولویت گذاری
استراتژی های پشتیبان زمینه ساز انجام فعالیت های انجمن خواهد بود ،
در انتخاب انجام طرح ها و برنامه ها و حتی دستیابی به اهداف ، انجمن نیاز به
اولویت بندی دارد . هر فعالیت ، برنامه اجرایی و تصمیمی که معیارهای بیشتری را
برآورده نماید ، اولویت بیشتری خواهد داشت .
معیارهای اولویت بندی فعالیت انجمن عبارتند از :
۱٫۶ – تاثیر :
فعالیتی که از نظر گستره اثر سطح بیشتری از قلمرو را در بر گیرد و مخاطبان با
نفوذ و قدرت اهرمی بالاتری را هدف قرار دهد و یا تغییرات پایدارتری ایجاد کند .
۲٫۶ – تمایز
فعالیت هایی که با موارد مشابه توسط سازمانهای دیگر تمایز بیشتری دارد و فعالیتی
متفاوت است .
۶٫۳ - درآمد پایدار
فعالیت هایی که در آمدی بیشتر و پایدارتر ایجاد می کند .
۶٫۴ – تنوع
فعالیت هایی که از نظر کارکرد تنوع بیشتری برای انجمن ایجاد می کند .
برنامه عملیات
اقدامهای کلیدی در سال اول
۱ - تثبیت اعتبار قانونی
۲ - معرفی انجمن به مراکز و نهادهای دولتی و نظارتی و جایگاه های تخصصی و صنفی و
افراد کلیدی
۳- تدوین و تثبیت ساختار سازمانی انجمن بر اساس سند و برنامه
راهبردی
۳ – شناسایی ظرفیت های انسانی ، فنی و مالی اعضاء تحت پوشش
۴- تهیه و تدوین نظام ارزیابی و رتبه بندی تخصصی فعالیت اعضاء انجمن
۵- فعالیت و گزارش دهی مستمر کارگروه های تخصصی انجمن
۴ – بررسی امکان همکاری با انجمن های همگن
۷ – طراحی وب سایت انجمن و تنظیم روابط با انجمن های ذیربط از طریق سایت
۹ – شناسایی تامین منابع پایدار
۸ - دریافت وجوه ۲۰% حق عضویت انجمن های تحت پوشش
۱۰ – تشکیل مجمع عمومی و اصلاح اساسنامه و تصویب برنامه استراتژیک در مجمع عمومی
۱۱ – شناسایی نظام مدیریت استاندارد مناسب وروش ارزیابی موفقیت برنامه در هر سال
و کل دوره
۱۲ - اجرای مفادی از اساسنامه که با ایجاد ساختار سازمانی ، شکل گیری ارکان اصلی
. استقرار افراد در پستهای سازمانی و شرح وظایف اشاره دارد .
۱۳ - شناسایی اختیارات قابل دریافت از سازمانهای قانونی، دولتی و سازمانهای خارجی
بین المللی
۱۴ – طراحی و اجرای ساختار شبکه ای در ارتباط با انجمنهای تحت پوشش و تفویض
اختیارات و مسئولیتهاو نظارت بر عملکرد آنان
۱۵ – شناخت مخاطبان ، نیازهای آنان ، دسته بندی نیازهای همگن و اولویت بندی
۱۶ - طراحی محصول اصلی برای مخاطبان با اولویت بالا
۱۷ - تامین دسترسی و قابلیت تخصیص برای محصولات اصلی ارائه شده
۱۸ - تعریف ویژگیهای محصول و شناسایی استانداردها و تبیین ویژگیهای متمایز
کننده
۱۹ - شناسایی و طراحی شبکه ارتباطات درون سازمانی
۲۰ -شناسایی و طراحی شبکه ارتباطات بیرون سازمانی در سطح استانی و ملی
۲۱ -شناسایی و تبیین فرصت ها و تهدیدهای ممکن در ارتباطات درون سازمان و بیرون
سازمان
اقدامهای کلیدی سال دوم
۱ – معرفی انجمن به مراکز و نهادهای خارجی ، منطقه ای و بین المللی مرتبط
۲ – طراحی وب سایت به زبان انگلیسی
۳ - تعمیق ارتباط با مراکز و نهادهای دولتی و نظارتی و نهادهای رهبری و افراد
کلیدی
۴ – تهیه ساختمان اختصاصی ثابت برای استقرار سازمان انجمن
۵ - انجام مقدمات دریافت امتیاز ایجاد مرکز علمی – کاربردی از دانشگاه جامع علمی –
کاربردی
۶ – تبیین سازگار حضور اجتماعی کانون
۷ – ایجاد مکانیسم دریافت کمک های داوطلبانه اعضاء
۸ – کسب درآمدهای پایدار از طریق ارائه خدمات قابل فروش درون سازمان و بیرون
سازمان
۹ – اجراء و استقرار نظام مدیریت استاندارد پروژه برای تمام طرح ها و پروژه های
اجرائی
۱۰ – اخذ اختیارات از سازمانها و نهادهای حکومتی و سازمانهای خارجی بین المللی
۱۱ – توزیع اختیارات اخذ شده در ساختار شبکه ای انجمن های تحت پوشش
۱۲ – اجرای سازگار و نظارت بر برنا مه های استراتژیک انجمن و اعضاء حقیقی و
حقوقی و روند فعالیتهای آنان
۱۳ – شناخت مخاطبان با اولویت پایین و طراحی محصول اصلی برای تامین نیاز آنان
۱۴ – طراحی و عرضه محصولات فرعی برای مخاطبان با اولویت بالا و و تامین
دسترسی و قابلیت تخصیص برای آن
۱۵ – طراحی بسته محصولات اصلی و فرعی برای مخاطبان با اولویت بالا
۱۶ – تهیه نمودار تراز استفاده از منابع و در اختیار قرار دادن منابع
۱۷ -استقرار شبکه ارتباطات همکارانه درون سازمان
۱۸ – استقرار شبکه ارتباطات همکارانه بیرون سازمان در سطح استانی و ملی
۱۹ – شناسایی و طراحی شبکه ارتباطات بیرون سازمان در سطح بین الملل
۲۰ – شناسایی و تبیین فرصت ها و تهدیدهای ممکن در ارتباطات بیرون سازمان در سطح
بین الملل
اقدامهای کلیدی سال سوم
۱ – تعمیق ارتباط با مراکز و نهادهای خارجی ، منطقه ای و بین المللی مرتبط
۲ – دریافت امتیاز ایجاد مرکز علمی – کاربردی و ارائه ۵ دوره های آموزشی و
پژوهشی در رشته های تدوین شده در انجمن های تخصصی تحت پوشش
۳ – هدایت و یاری کارگروه های تحت پوشش برای استقرار نظام مدیریت کیفیت و
نهادینه کردن ارتباط آنان با انجمن
۴ – ورود به عرصه مشارکت اقتصادی در طرحهای سودآور با انجمن های تحت پوشش و سایر
افراد و سازمانهای اقتصادی
۵ – تکمیل و دسترسی کامل به استراتژیهای اداره
۶ – عرضه محصولات اصلی و فرعی برای مخاطبان با اولویت بالا
۷ – عرضه محصولات اصلی برای مخاطبان با اولویت پایین
۸ – حفظ و گسترش ویژگی تمایز محصولات
۹ – استقرار شبکه ارتباطات همکارانه در سطح بین الملل
اقدامهای کلیدی سال چهارم
۱ – دریافت امتیاز و اختیارات لازم برای استقلال در قانون روابط کار و تامین
اجتماعی و خدماتی درمانی
۲ – اخذ اختیارات لازم برای تمرکز دریافت مالیات ، عوارض قانونی و کلیه وجوه دولتی
۳ – ورود به بازار مالی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی
۴ – تکمیل و دسترسی کامل به استراتژی های اداره
۵ – تکمیل و دسترسی کامل به استراتژی های محصول
۶ – تکمیل و دسترسی کامل به استراتژی های تعامل
برای اجرای اقدامهای کلیدی به برنامه ای دقیق و اجرایی نیاز است تا اقدامات
اجرایی برنامه ریزی شود .
پس از تصویب برنامه جدول برنامه اجرایی با مشخصات زیر برای تمامی اقدامهای کلیدی
تهیه می شود .
واژه نامه
انجمن : انجمن مدیران پروژه و ساخت خراسان رضوی
اعضاء : مدیران پروژه و ساخت وتشکل های صنفی تخصصی در سطح استان که
مراحل عضویت را انجام داده اند
چشم انداز ۱۴۰۴ : چشم انداز و دورنمای آرمانی ایران در سال ۱۴۰۴ که پیش
روی برنامه های میان مدت قرار دارد .
آموزش : فرآیند انتقال یا کسب دانش ، بینش ، مهارت ، یا قابلیت های شخصیتی یا
رفتاری که از لحاظ اجتماعی ارزشمند هستند .
قابلیت تخصیص : قابلیتی در محصول که امکان اختصاص ویژگیهای محصول را به خریدار و
منبع استفاده از سایرین را افزایش می دهد
|