ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نگاهی به آینده

اقتصاد هیچ کشوری به اندازه ایران بزرگ یا دست نخورده نیست
ایران پس از تحریم ها می تواند برای سرمایه گذاران یک پیروزی به بزرگی ترکیه باشد. ایران، همان ترکیه است به اضافه نفت. این دست کم نتیجه گیری اصلی بود که چارلی رابرتسون، اقتصاددان ارشد موسسه رنسانس کپیتال از سفر اخیر خود به تهران گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، این ارزیابی بازتاب یک اتفاق نظر روزافزون است مبنی بر اینکه کنار گذاشتن تحریم ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور که امید می رود نتیجه نهایی توافق شش ماه کاهش تحریم های آمریکا و اروپا باشد، مزیت بزرگی برای ایران، منطقه و سرمایه گذارانی که به زودی وارد این کشور می شوند، خواهد بود.

در واقع ارابرتسون معتقد است، گشایش درهای اقتصاد 500 میلیارد دلاری ایران می تواند به اندازه احیای اقتصاد ترکیه که در پی اصلاحاتی که یک بحران مالی بزرگ در سال 2001 را به دنبال داشت، تاثیرگذار باشد.

رابرتسون طی گزارشی از سفرش به ایران نوشت: «تهران همانند آنکارا در سال 2004 است. ایران دارای پایه تولیدی گسترده ای است- که تولید خودروی آن در سال 2011 پنجاه درصد بیشتر از ترکیه بود- اما برخلاف ترکیه، 9 درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و با مازاد حساب جاری بالایی روبرو است.»

رابرتسون در ادامه گزارش خود نوشت که این شرایط پایه در کنار برنامه اصلاحی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بهتر و بهتر می شود. ایران تحت هدایت روحانی در حال اجرای تنظیمات پولی و مالی است که سرمایه گذاران بازارهای نوظهور را جلب کرده، تورم را مهار کرده و شاید از همه مهمتر، ارز در حال سقوط این کشور را به ثبات رسانده است. به عقیده رابرتسون این مسئله می تواند باعث جذب سرمایه گذارانی شوند که اخیرا در عربستان سرمایه گذاری داشتند، مانند همان سرمایه گذارانی که پس از 2001 در ترکیه و از دهه 1990 میلادی در روسیه سرمایه گذاری کردند.

علاوه بر این، بازار سهام ایران سرمایه ای بالغ بر 170 میلیارد دلار که تقریبا با سرمایه لهستان برابری می کند را در خود جای داده و جریان شناوری آزاد آن در مقیاس با نیجریه برابری می کند. به عقیده رابرتسون اگر تمام شرکت هایی که در فهرست قرار دارند، شرایط حضور در شاخص بازارهای رو به رشد MSCI را داشته باشند، ایران 25 درصد این شاخص را تشکیل خواهد داد.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند لغو تحریم ها به صورت دائمی تر، ایران را به یک فرصت جدید بزرگ تبدیل خواهد کرد، فرصتی که نزدیک به سه دهه به دور از دسترس اکثر سرمایه گذاران خارجی بوده است.

مطمئنا اقتصاد ایران بدون ایراد و اشکال نیست، برای مثال ضعف بالقوه در بخش بانکداری. زمانیکه تورم در بدترین شرایط بود و ارز ریال بی ثبات بود، میلیون ها ایرانی برای حفظ سرمایه خود، پولشان را وارد بخش املاک و بورس کردند و قیمت ها را طی سال گذشته به دو برابر رساندند. بازگشت این روند می تواند مردم را با مشکل روبرو کند.

البته همه چیز به موفقیت آمیز بودن تنش زدایی میان ایران و آمریکا بستگی دارد و این مسئله با وجود آنکه به شدت محتمل به نظر می رسد، تضمینی به انجامش وجود ندارد. پنی پریتزکر، وزیر بازرگانی آمریکا روز یکشنبه در سفر خود به امارات گفت هنوز خیلی زود است که شرکت های آمریکایی به انجام مبادلات تجاری با ایران فکر کنند و این بازتاب صحبت های مقامات وزارت خزانه داری آمریکا بود که به شرکت ها هشدار داد در طول شش ماه لغو محدود تحریم های ایران که تابستان آینده پایان می یابد، به سمت بازار ایران هجوم نبرند.

با این حال مقیاس پتانسیل ایران آنقدر بزرگ است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. ناصر سعیدی، اقتصاددانی در دبی اخیرا برآورد کرده که گشایش این اقتصاد به منزله 600 تا 800 میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری جدید طی یک دهه آینده خواهد بود.

رابرتسون معتقد است: «اقتصاد هیچ کشوری به این اندازه بزرگ یا دست نخورده نیست.»


آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46